Those The Brokes breekt artiest voor nog geen tientje

Hoofd marketing EMI: "Winkeliers kijken niet naar hitlijsten, ze kijken naar hun klanten"

Afgelopen jaar meldden wij het feit dat platenmaatschappij EMI het nieuwe album van The Magic Numbers direct na het verschijnen voor nog geen tientje in de speciaalzaken had gelegd. EMI wilde toen nog wel verklappen dat het om een soort test ging, maar voor meer informatie moesten we geduld hebben. Vandaag sprak EMI eindelijk over de actie: "Het gaat alleen om de winkels die hun klantenkring goed kennen."

Hoofd marketing EMI: "Winkeliers kijken niet naar hitlijsten, ze kijken naar hun klanten"

Those The Brokes van The Magic Numbers lag direct na het verschijnen van het album - november 2006 - voor nog geen tientje in de speciaalzaken. Een telefoontje naar platenmaatschappij EMI leerde dat het hier om een pilot ging. Maar ‘in het belang van de test’ wilde niemand iets vertellen. Boze tongen beweerden dat het de bedoeling was om op die manier snel de hitlijst binnen te komen waardoor de grote ketens het album ook prominent zouden aanbieden. Andere claimden dat het om oneerlijke concurrentie ging en dat er zelfs sprake was van ketenvorming door de speciaalzaken. Vandaag sprak EMI bij monde van Fred van Kruining, hoofd marketing: “Het is een internationale actie waarbij het doel is om artiesten zo snel mogelijk in heel Europa te breken.”

Centraal bij de actie staat de winkelpresentatie. Van Kruining: “We creëren gunstige voorwaarden voor de winkelier in ruil voor een stukje toonbank. De presentatie moet apart zijn. Verder ondersteunen we de verkoop met posters, advertenties en radiospots.” Niet alle winkels kwamen in aanmerking met de actie mee te doen. “Alleen de speciaalzaken en Van Leest doen mee. Dat zijn de winkels die hun klanten kennen. Het heeft geen zin om The Magic Numbers bij V&D of The Music Store op de toonbank te zetten. Zij vinden dat niet interessant,” aldus Van Kruining. Maar bij de pilot speelt meer: “De band komt geregeld naar Nederland voor extra shows, promotiedagen en bijvoorbeeld Eurosonic. Je merkt dat nu ook de airplay loskomt.”

“Het gaat dus om het totaalplaatje,” zegt Van Kruining. “Het heeft geen zin om zo’n actie een maand vol te houden. Je merkt nu pas het effect van alle moeite. Het album is nu drie maanden uit. Het lukt echt niet om een act in twee maanden te breken en het gaat echt niet alleen om de korting voor de consument.” Van Kruining ontkracht het gerucht dat de hele actie was opgezet om het album op slinkse wijze in de albumcharts te krijgen waardoor de grote ketens het album automatisch zouden inkopen: “Als de Free Record Shop vindt dat een album niet bij ze past, kopen ze het echt niet in. Daarnaast kijken winkeliers niet naar hitlijsten, ze kijken naar hun klanten.”

De eerste resultaten van de pilot zijn veelbelovend. “We hebben nu 7.500 albums verkocht,” zegt Van Kruining. “Dat is meer dan het debuutalbum.” Ook de reacties die hij van winkeliers kreeg op de actie waren positief. “Niemand heeft geklaagd. De winkels die niet benaderd zijn voor de pilot hadden er ook geen interesse in gehad. Zij kennen hun klanten.” Met 7.500 verkochte albums en een fikse korting voor de winkeliers, is Those The Brokes nog geen goudmijntje voor EMI. “De investering valt tot nog toe mee. Het levert in ieder geval veel free publicity op. Over een paar maanden komt The Magic Numbers weer naar Nederland. We hopen ook dat ze op de festivals spelen. Het is allemaal een langetermijnplanning.”


Frank van platenwinkel Velvet Music in Amsterdam was in november aangenaam verrast door de fikse korting van 40 procent waarmee hij het album kon inkopen. Maar over een gelijke korting van EMI weet hij nog niets: “Ik heb niets meer van hun vertegenwoordigers gehoord. Ook over The Magic Numbers wordt nooit meer gesproken. Het album ligt nu overal voor 8,95 euro in de winkel. De actie heeft ook geen vervolg bij andere platenmaatschappijen gekregen.”