Soms wil een band iets anders. The Arctic Monkeys speelden al een paar keer in Nederland en elke keer krioelde het van de luidruchtige alles meegillende Engelse supporters. Fanatieker dan Ajax’ F-side, betere drinkers dan Shane Mac Gowan en geld genoeg om naast een concertkaartje ook nog een vliegticket naar ons landje te betalen. Of Engelsen de boel verzieken of de sfeer bepalen, daar verschillen de meningen over. Maar dat ze ons stille Hollanders doen verbleken als belegen kaas, dat is zeker. En daar hadden Arctic Monkeys nu eens een keer geen zin in. Zes shows in Europa staan op het programma. Om de hype voorafgaand aan de cd release op 23 april als zoete room op te kloppen, maar vooral ook om nu eens een keer nieuw publiek aan te boren: Arctic Monkeys goes Locals Only!
Om te voorkomen dat Engeland opnieuw infiltreert, zijn kaarten vanaf zaterdag 17 februari 11.00 uur alleen te koop aan de kassa van de Amsterdamse Melkweg. De verwachting is dat die kaarten er om 12 uur allemaal de deur uit zijn. En dat de eerste gegadigden vanavond al aansluiten in de rij. Lullig voor de Maastrichtenaar die wel heel ver moet reizen. Maar als je dat vergelijkt met de trip die Engelsen voor Arctic Monkeys overhebben, valt het allemaal wel weer mee. “En Amsterdam is best leuk hoor, mensen komen er best graag,” grinnikt Melkweg directeur Cor Schlösser. Hij verheugt zich wel op de hectiek van zaterdag. “Het is toch ook een beetje een toneelstukje.” Hij verwacht tientallen slapers. Of ze veel slapen, is de vraag: “We zijn tot vijf uur open vanavond.” De hekken staan in ieder geval klaar, maar voor de rest is de slaper op zichzelf aangewezen: “We hebben geen soep of broodjes, iedereen moet voor zijn eigen ontbijt zorgen.”
Als de slaapzakken vrijdagnacht werkelijk worden uitgerold bij de Melkweg, herleven oude tijden van voor het Ticketservice tijdperk. Toch voorkomt de actie van de Melkweg een levendige handel in kaartjes niet. Wie liever uitslaapt, kan nu al terecht bij een van de vele online ticketshops. Een doorn in het oog van elke concertorganisator, maar legaler dan het roken van een jointje tijdens een concert. Ze winden er dan ook geen doekjes om. Een medewerker van Tickets4U.nl, die 125 euro voor een kaartje vraagt, legt het uit: “Kijk, je mag ook zelf in de rij gaan liggen, maar als je daar geen zin in hebt en wel zeker een kaartje wil, koop je het nu al bij ons.” De garantie dat je een kaartje krijgt is er niet. “Maar als we geen kaartjes hebben, krijg je je geld natuurlijk terug.”
Het kan ook anders uitpakken. Snelle beslissers die vandaag 125 euro dokken, konden wel eens te duur uit zijn als de verkoop niet zo goed loopt in de komende weken. Want dan stelt Tickets4U.nl de prijs naar beneden bij. Een simpele marktwerking dus. “Maar voor hetzelfde geld zijn ze volgende week 200 euro.” Dat dit niet ondenkbaar is, bewijst een andere club. Budgetticket.nl is een wel heel merkwaardige naam voor een bedrijf dat met 195 euro per kaartje ongeveer 700% boven de ‘adviesprijs’ zit. Maar een medewerker van het bedrijf kan wel kaarten garanderen: “Wij hebben vaste contactpersonen die kaartjes opkopen. Zij kunnen ons een bepaald aantal kaarten beloven tegen een afgesproken prijs.”
Gaat het concert niet door, dan ben je dubbel de klos. Want de online shops geven geen geld terug. Dat doet alleen de organisator, in dit geval de Melkweg. Voor de verkoopprijs welteverstaan. Voor beroepsafzegger Pete Doherty kun je dus maar beter geen kaartje kopen bij een van de dure online shops.
Maar de echte internetter gaat natuurlijk altijd voor gratis! Ben jij er zo een, meld je dan nu aan op onze nieuwsbrief. Daar staat vandaag (vrijdag 16 februari) een prijsvraag in. Uit de goede inzendingen op die vraag kiezen we maandag twee winnaars die één kaartje voor het Arctic Monkeys concert op 10 maart krijgen. Voor niks! Als je je voor zondagnacht 23.57 aanmeldt en de vraag beantwoordt in de nieuwsbrief die je krijgt voor maandag 19 februari 11.57 uur beantwoordt, ding je mee naar de enige twee kaartjes die voor nop weggaan!
Om te voorkomen dat Engeland opnieuw infiltreert, zijn kaarten vanaf zaterdag 17 februari 11.00 uur alleen te koop aan de kassa van de Amsterdamse Melkweg. De verwachting is dat die kaarten er om 12 uur allemaal de deur uit zijn. En dat de eerste gegadigden vanavond al aansluiten in de rij. Lullig voor de Maastrichtenaar die wel heel ver moet reizen. Maar als je dat vergelijkt met de trip die Engelsen voor Arctic Monkeys overhebben, valt het allemaal wel weer mee. “En Amsterdam is best leuk hoor, mensen komen er best graag,” grinnikt Melkweg directeur Cor Schlösser. Hij verheugt zich wel op de hectiek van zaterdag. “Het is toch ook een beetje een toneelstukje.” Hij verwacht tientallen slapers. Of ze veel slapen, is de vraag: “We zijn tot vijf uur open vanavond.” De hekken staan in ieder geval klaar, maar voor de rest is de slaper op zichzelf aangewezen: “We hebben geen soep of broodjes, iedereen moet voor zijn eigen ontbijt zorgen.”
Als de slaapzakken vrijdagnacht werkelijk worden uitgerold bij de Melkweg, herleven oude tijden van voor het Ticketservice tijdperk. Toch voorkomt de actie van de Melkweg een levendige handel in kaartjes niet. Wie liever uitslaapt, kan nu al terecht bij een van de vele online ticketshops. Een doorn in het oog van elke concertorganisator, maar legaler dan het roken van een jointje tijdens een concert. Ze winden er dan ook geen doekjes om. Een medewerker van Tickets4U.nl, die 125 euro voor een kaartje vraagt, legt het uit: “Kijk, je mag ook zelf in de rij gaan liggen, maar als je daar geen zin in hebt en wel zeker een kaartje wil, koop je het nu al bij ons.” De garantie dat je een kaartje krijgt is er niet. “Maar als we geen kaartjes hebben, krijg je je geld natuurlijk terug.”
Het kan ook anders uitpakken. Snelle beslissers die vandaag 125 euro dokken, konden wel eens te duur uit zijn als de verkoop niet zo goed loopt in de komende weken. Want dan stelt Tickets4U.nl de prijs naar beneden bij. Een simpele marktwerking dus. “Maar voor hetzelfde geld zijn ze volgende week 200 euro.” Dat dit niet ondenkbaar is, bewijst een andere club. Budgetticket.nl is een wel heel merkwaardige naam voor een bedrijf dat met 195 euro per kaartje ongeveer 700% boven de ‘adviesprijs’ zit. Maar een medewerker van het bedrijf kan wel kaarten garanderen: “Wij hebben vaste contactpersonen die kaartjes opkopen. Zij kunnen ons een bepaald aantal kaarten beloven tegen een afgesproken prijs.”
Gaat het concert niet door, dan ben je dubbel de klos. Want de online shops geven geen geld terug. Dat doet alleen de organisator, in dit geval de Melkweg. Voor de verkoopprijs welteverstaan. Voor beroepsafzegger Pete Doherty kun je dus maar beter geen kaartje kopen bij een van de dure online shops.
Maar de echte internetter gaat natuurlijk altijd voor gratis! Ben jij er zo een, meld je dan nu aan op onze nieuwsbrief. Daar staat vandaag (vrijdag 16 februari) een prijsvraag in. Uit de goede inzendingen op die vraag kiezen we maandag twee winnaars die één kaartje voor het Arctic Monkeys concert op 10 maart krijgen. Voor niks! Als je je voor zondagnacht 23.57 aanmeldt en de vraag beantwoordt in de nieuwsbrief die je krijgt voor maandag 19 februari 11.57 uur beantwoordt, ding je mee naar de enige twee kaartjes die voor nop weggaan!