Na de viering van het 10-jarig bestaan in 2006, komen de Apers deze week met een nieuwe plaat. Reanimate My Heart heet de vierde van de Rotterdamse punkrockers, die hun nieuwe schijf zaterdag 10 februari presenteren in Rotown. Ook in onder meer Frankrijk, Engeland, Italië en Noord-Amerika komt de plaat in de schappen te liggen. Onderhandelingen met maatschappijen in Australië, Brazilië en Japan zijn gaande. In maart volgt er een tournee die de Apers naar onder meer Polen, Zweden, Tsjechië en Zwitserland brengt. De VS volgen in juli.
Ondanks alle internationale waardering hebben de Apers nog ambities zat. “Het zou wel eens leuk zijn om een Nederlandse zaal uit te verkopen”, zegt frontman Kevin Aper. “En een keer naar Japan gaan, dat lijkt me geweldig.” Voor het zover is pluist hij de 3VOOR12-archieven uit, op zoek naar zijn vijf favoriete opnames.
Rancid, live op Lowlands 2003
“Echt een bizar goede band met supergoede punkmuzikanten, waar ik veel respect voor heb. Ik vind het ontzettend knap hoe groot ze zijn geworden met deze soort muziek. Ik weet nog dat ze op Lowlands in een enorm grote tent speelden, maar ze kregen iedereen met gemak mee. Ik was al goed dronken, maar wat ik me nog herinner was ontzettend goed.”
The Groovy Ghoulies, live in Club Lek 21-5-2003
“Dit is de band die ons voor het eerst meenam op tour door Amerika. Ik was zelf niet bij dit optreden in Club Lek, maar ik heb toen wel naar de radio geluisterd. Ze zijn al zeker 15 jaar bezig, maar in Nederland kent bijna niemand ze. Juist daarom was het zo leuk ze hier eens op de radio te horen. Het is een supergoede liveband met hart voor de punkscene en ze werken keihard. Ik denk dat de Apers dat wel met hen gemeen hebben. Er zijn ook verschillen hoor. Zij zijn niet zo van de afterparty’s met veel drank, wij wel.”
Travoltas, live in Club Lek, 29-3-2000
“Bij deze Club Lek moet ik wel zijn geweest. Want de Travoltas vind ik nog steeds geweldig en hun album Teenbeat is voor mij de beste Nederlandse plaat ooit gemaakt. De band produceerde de cd zelf en het geluid kwam erg in de buurt van Weezer. Live was het ook altijd goed, die Beach Boys-achtige koortjes kwamen er altijd mooi uit. Het geluid van Teenbeat is een van de redenen dat we Perry Leenhouts en Vincent Koreman van Travoltas hebben gevraagd onze nieuwe plaat te produceren. Dat is prima bevallen: de combi van onze meer naar punkrock neigende liedjes met hun productie werkt erg goed.”
The Undertones, live in Club 3VOOR12, 18-2-2004
“Een dag voor of na deze opname was ik bij hun concert in Ekko. Ook al was ik sceptisch omdat ze toen een andere zanger hadden dan Feargal Sharkey, ze wisten me toch positief te verrassen. Ik ontdekte de Undertones later dan de Ramones, maar ik was al snel helemaal weg van ze. We hebben Here Comes The Summer nog van ze gecoverd. Toen we hun gitarist J.J. O’Neill ontmoetten, wist ‘ie dat zelfs. Dat was leuk om te horen.”
Epiloog van Dee Dee Ramone, fragment uit Lola Da Musica, 17-6-2002
“De Ramones volg ik al zo’n beetje m’n hele leven en ik heb alles van ze. Ook de soloalbums en zelfs die rapplaat van Dee Dee. De documentaire over hem waar dit fragment uit komt heb ik indertijd op televisie gezien. Hij vertelt er uitgebreid over de Ramones, zijn drugsgebruik en over de plaat die hij met Johnny Thunders heeft gemaakt. In Duitsland heb ik hem een keer mogen ontmoeten. Zijn tourmanager kwam ons vragen of we wat te blowen voor hem hadden. Toen vroeg ik of het niet gezellig was om samen met hem te blowen. Dat hebben we toen backstage gedaan en toen heeft hij veel verhalen over zijn vrouwen en kinderen verteld. Kort daarna ging hij dood, bizar is dat toch.”
Ondanks alle internationale waardering hebben de Apers nog ambities zat. “Het zou wel eens leuk zijn om een Nederlandse zaal uit te verkopen”, zegt frontman Kevin Aper. “En een keer naar Japan gaan, dat lijkt me geweldig.” Voor het zover is pluist hij de 3VOOR12-archieven uit, op zoek naar zijn vijf favoriete opnames.
Rancid, live op Lowlands 2003
“Echt een bizar goede band met supergoede punkmuzikanten, waar ik veel respect voor heb. Ik vind het ontzettend knap hoe groot ze zijn geworden met deze soort muziek. Ik weet nog dat ze op Lowlands in een enorm grote tent speelden, maar ze kregen iedereen met gemak mee. Ik was al goed dronken, maar wat ik me nog herinner was ontzettend goed.”
The Groovy Ghoulies, live in Club Lek 21-5-2003
“Dit is de band die ons voor het eerst meenam op tour door Amerika. Ik was zelf niet bij dit optreden in Club Lek, maar ik heb toen wel naar de radio geluisterd. Ze zijn al zeker 15 jaar bezig, maar in Nederland kent bijna niemand ze. Juist daarom was het zo leuk ze hier eens op de radio te horen. Het is een supergoede liveband met hart voor de punkscene en ze werken keihard. Ik denk dat de Apers dat wel met hen gemeen hebben. Er zijn ook verschillen hoor. Zij zijn niet zo van de afterparty’s met veel drank, wij wel.”
Travoltas, live in Club Lek, 29-3-2000
“Bij deze Club Lek moet ik wel zijn geweest. Want de Travoltas vind ik nog steeds geweldig en hun album Teenbeat is voor mij de beste Nederlandse plaat ooit gemaakt. De band produceerde de cd zelf en het geluid kwam erg in de buurt van Weezer. Live was het ook altijd goed, die Beach Boys-achtige koortjes kwamen er altijd mooi uit. Het geluid van Teenbeat is een van de redenen dat we Perry Leenhouts en Vincent Koreman van Travoltas hebben gevraagd onze nieuwe plaat te produceren. Dat is prima bevallen: de combi van onze meer naar punkrock neigende liedjes met hun productie werkt erg goed.”
The Undertones, live in Club 3VOOR12, 18-2-2004
“Een dag voor of na deze opname was ik bij hun concert in Ekko. Ook al was ik sceptisch omdat ze toen een andere zanger hadden dan Feargal Sharkey, ze wisten me toch positief te verrassen. Ik ontdekte de Undertones later dan de Ramones, maar ik was al snel helemaal weg van ze. We hebben Here Comes The Summer nog van ze gecoverd. Toen we hun gitarist J.J. O’Neill ontmoetten, wist ‘ie dat zelfs. Dat was leuk om te horen.”
Epiloog van Dee Dee Ramone, fragment uit Lola Da Musica, 17-6-2002
“De Ramones volg ik al zo’n beetje m’n hele leven en ik heb alles van ze. Ook de soloalbums en zelfs die rapplaat van Dee Dee. De documentaire over hem waar dit fragment uit komt heb ik indertijd op televisie gezien. Hij vertelt er uitgebreid over de Ramones, zijn drugsgebruik en over de plaat die hij met Johnny Thunders heeft gemaakt. In Duitsland heb ik hem een keer mogen ontmoeten. Zijn tourmanager kwam ons vragen of we wat te blowen voor hem hadden. Toen vroeg ik of het niet gezellig was om samen met hem te blowen. Dat hebben we toen backstage gedaan en toen heeft hij veel verhalen over zijn vrouwen en kinderen verteld. Kort daarna ging hij dood, bizar is dat toch.”