Als je een strandtent koopt, hoop je op beter weer dan we dit jaar hebben gehad. De Amsterdamse club Bitterzoet besloot eerder dit jaar zijn geld te zetten op de zon en doopte strandpaviljoen Timboektoe in Wijk aan Zee om tot Bitterzoet Aan Zee. “We hebben een kutzomer gehad, maar het was toch heel leuk”, zegt Joris Bakker van Bitterzoet. “We hebben veel toffe feesten gehad. We hadden de mazzel dat het vaak doordeweeks regende en in het weekend lekker weer was.”
Vooral de sfeer op het strand is Bitterzoet uitstekend bevallen. “De beleving is enorm. We zeggen vaak tegen acts die we boeken: we kunnen jullie geen volwaardig budget bieden, maar wel 200 procent aandacht van het publiek. Onze feesten begonnen om een uur of tien, elf. De meeste dagjesmensen zijn dan al weg. De mensen die wij binnen krijgen, komen echt voor de muziek. Alvin van Lefties Soul Connection noemde het on-Nederlands. Iedereen stond te pogoën. Dat zijn ze niet gewend.”
Naast de Amsterdamse funkers en vaste Timboektoe-klassieker Phantom Four deden vooral alternatieve bandjes het goed. Een 3FM showcase met surferboy smaakte naar meer. Hiphop, toch een van de pijlers van Bitterzoet, deed het opvallend minder. “Dat werkt kennelijk minder. Al was het eindfeest met The Opposites geweldig. Ze hadden net hun hit Dom Lomp & Famous uit. We hebben iedereen achter de dj-booth gepropt en ze hebben de hit drie keer achter elkaar gedaan. Het paviljoen stond te schudden.” Ook financieel viel het eerste jaar niet tegen. “We hebben quitte gedraaid. We hebben natuurlijk nog wel wat investeringen gedaan, maar we zijn het eerste jaar goed doorgekomen.” Volgend jaar weer dus? “Sowieso. Er zit nog veel meer potentie in.”
Case Closed 5: Bitterzoet ondanks kutzomer toch tevreden
“Er zit nog veel meer potentie in”
Eerder dit jaar breidde de Amsterdamse club Bitterzoet uit met een strandpaviljoen in Wijk aan Zee. De bekende strandtent Timboektoe werd omgedoopt tot Bitterzoet aan Zee. Met heel veel zon zijn ze niet beloond. Was het toch een goede zomer voor Bitterzoet?