Hij was boos en gefrustreerd, maar voor hij er erg in had was Paul Berger de leider van een actiegroep. De popfotograaf van onder meer het Algemeen Dagblad had er genoeg van steeds vaker vanaf de mengtafel te moeten fotograferen bij grote concerten. Het zat hem al langer dwars, maar toen hij maar een minuut kreeg om vanaf veertig meter diva Beyonce te kieken, liep de emmer over. Bergen stelde voor de zogeheten langeafstandsfotografie te boycotten, maar aan het eind van het jaar blijkt bijna iedereen toch gewoon zijn plaatjes te schieten. “Alleen Peter Pakvis doet nog mee met de boycot”, zegt Bergen. “Daar moet je hem credits voor geven.”
Bergen zelf is consequent in zijn weigering. Zo liet hij concerten van Take That, Michael Bublé en UB40 aan zich voorbij gaan. “Dat is op zich niet zo erg, want ik heb persoonlijk weinig met die acts, maar Bruce Springsteen had ik toch wel graag willen fotograferen”, zegt Bergen. “Gelukkig heb ik mooie foto’s van eerdere shows.” De grote woorden hebben tot nu toe weinig effect gehad. “Collega-fotografen hebben zich bij me beklaagd over Take That. Ze moesten daar zelfs vanaf de tribune fotograferen. En ze waren nog met zijn drieën ook, omdat één van die jongens last van zijn stem had. Dan heb je toch het gevoel dat je je laat gebruiken!”
Hoewel zijn boycot weinig navolging heeft gekregen en nog minder heeft veranderd, moet hij wel lachen om de reacties uit de fotografenwereld. “Dan blijkt ineens dat heel veel mensen je kennen en dat het serieus genomen wordt als je iets zegt. Ik weet ook dat veel collega’s het met me eens zijn, alleen is het jammer dat weinig mensen mijn voorbeeld volgen. Ik kijk niemand erop aan hoor.”
Eén keer maakte Bergen na zijn besluit nog een uitzondering. “Ik heb in Amerika The Eagles gefotografeerd. Toen ik daar stond, wist ik weer waarom ik dit besluit heb genomen. Maar ik heb die trip niet alleen voor dat concert gemaakt. Ik kon John Fogerty fotograferen bij hem thuis. Dat maakte het meer dan goed.” Gelukkig is er nog steeds hoop. “Bij 50 Cent moesten we twee jaar geleden in Ahoy nog vanaf de mengtafel schieten, nu mochten we weer gewoon vooraan staan. En ik heb laatst op verzoek van Ilse Delange haar hele concert vanaf het podium gefotografeerd, naast het drumstel.” De mooiste foto van het jaar schoot Bergen bij The Police in de ArenA, frontstage. “Ik dacht: hij gaat springen. Ik heb een mooi plekje opgezocht en het moment afgewacht. Toen ik hem genomen had, keek ik om me heen en dacht: die heeft niemand.”
Case Closed 3: Take That liet zich vanaf de tribune fotograferen
“Toen wist ik weer waarom ik dit niet meer wilde”
Hij was boos en gefrustreerd, maar voor hij er erg in had was Paul Berger de leider van een actiegroep. De popfotograaf van onder meer het Algemeen Dagblad had er genoeg van steeds vaker vanaf de mengtafel te moeten fotograferen bij grote concerten. Is hij nog steeds consequent in zijn weigering?