Duvelduvel-schilderij uitverkocht en op 16 binnen Duvelduvel-schilderij uitverkocht en op 16 binnen

Ontwerper Jay: "Warhol koos voor één rottende banaan, wij voor een tros frisse bananen"

Duvelduvel-schilderij uitverkocht en op 16 binnen

Ontwerper Jay: "Warhol koos voor één rottende banaan, wij voor een tros frisse bananen"

Op cd's rust het hoge btw-tarief van 20%, op boeken is dat 6%. Ook over schilderijen wordt 6% btw geheven. Maar dat mocht niet baten voor rapact Duvelduvel. Over de cd Puur Kultuur - verkrijgbaar in schilderijvorm - wordt gewoon 20% btw geheven. Inmiddels zijn alle 2000 exemplaren verkocht en kwam het album op 16 binnen in de albumlijsten.

Ontwerper Jay: "Warhol koos voor één rottende banaan, wij voor een tros frisse bananen"

Mensen zijn nog altijd bereid geld neer te leggen voor muziek. Natuurlijk moet - om te beginnen - de muziek goed zijn, maar een mooie verpakking doet wonderen in tijden dat veel muziekliefhebbers hele cd's gratis downloaden. Puur Kultuur, het nieuwe album van Duvelduvel, wordt geleverd in een bijzonder schilderij, ontworpen door Hotel. De prijs ligt ongeveer 8 euro boven de prijs van een standaard album. Alle 2000 exemplaren werden in één klap uitgeleverd en Puur Kultuur komt van niets op 16 binnen in de albumlijsten.

Topnotch-baas Kees de Koning kan maar een les noemen die hij leert van de run op het Duvelalbum: "Het is een mooi product van een bijzondere artiest waar iedereen sowieso naar uitkijkt. Dan gaat het blijkbaar heel hard." Ontwerpbureau Hotel maakte ook de klaphoes van Aap-o-theek, het eerste echte album van Duvelduvel. De Koning: "Hotel en Duvel zijn goede vrienden, vandaar de samenwerking. De eerste albums van Duvel verschenen alleen op internet. Om een duidelijk verschil te maken met deze albums mocht Hotel iets speciaals doen: eerst de klaphoes, nu het schilderij."

"Het idee van de hoes was best simpel," zegt Jay van ontwerpbureau Hotel. "Er was de titel Puur Kultuur, als reactie op 'niet-cultuur' wat zo ongeveer de gemiddelde smaak in Nederland is. Duvel heeft altijd al een link met apen gehad en omdat hiphop inmiddels popcultuur is geworden, lag de link met de banaan van popkoning Andy Walhol voor de hand. Hij koos alleen voor één rottende banaan, wij voor een tros frisse bananen. Bij hem was het een commentaar op de individualistische maatschappij. Bij ons gaat het om het groepsdenken."

De productie van de schilderijen kostte een maand. Jay: "We hebben eerst alle doeken laten spannen en vervolgens heeft een drukker ze allemaal bedrukt. Uiteindelijk is alles naar een sociale werkplaats in Zeist gegaan waar we alles hebben laten beplakken en laten inpakken. Wij werken graag met ze samen."

De laatste tijd verschijnen cd's wel eens in boekvorm. The Easy Aloha's, Meindert Talma, Herman Brood en De Kift maakten allen cd's die dankzij het bijgeleverde boek in het lage btw-tarief van 6% vielen. Cd's worden standaard met 20% btw belast. Schilderijen vallen in het lage btw-tarief van 6%. Een slimme actie van platenmaatschappij Topnotch dus? De Koning: "Als er een cd achterop het schilderij zit, kun je hoog en laat springen: het blijft een cd."

En dankzij de muziek en de verpakking komt rapact Duvelduvel voor de tweede keer met een album in de top 20. De Koning: "Dat is toch waanzinnig! Het blijft undergroundmuziek en we doen het zonder clip." Logisch dus om voortaan alle Topnotch releases in een origineel jasje te steken. "Het blijft altijd een gepuzzel met de kosten. Uiteindelijk kwamen we met het schilderij 40% duurder uit dan we hadden berekend. Puur Kultuur zal niet onze meest winstgevende cd zijn. Maar we doen alles voor de lol en de liefde voor muziek. En de cultuur natuurlijk."

nu op 3voor12