Sparklehorse is het alterego van de getergde muzikant Mark Linkous. Hij staat er niet bepaald bekend om een vrolijke songwriter te zijn. Zijn carrière kenmerkt zich niet alleen door muzikale hoogtepunten, maar ook door depressies en verslavingen. Toen hij er uiteindelijk klaar voor was na vier jaar een nieuw album te maken, kreeg hij hulp van vrienden als The Flaming Lips en Mercury Rev en Dangermouse. Het resultaat, Dreamt For Light Years in The Belly of a Mountain mag er wezen.
“Ik had mezelf in een kuil gegraven”, zegt Mark Linkous cryptisch. Een fraaie manier om te zeggen dat je het niet meer zag zitten. En als je zo ver gezonken bent als Linkous, denk je ook niet aan een album maken. Linkous: “Ik schreef nog wel liedjes, maar ik had mezelf ervan overtuigd dat opnemen de muziek kapot zou maken. Ik dacht dat het alleen nog maar puur was als muziek gespeeld werd en daarna losgelaten.”
Tot Linkous zijn huur niet meer kon betalen. Toen moest hij wel weer aan de slag om te kunnen overleven. In zijn geval moest hij eerst een manier vinden om het weer interessant te maken. En belangrijker, interessant te houden. Linkous: “De dingen die ik in mijn hoofd hoorde, konden alleen met computer geproduceerd worden.”
Precies op dat moment kwam Dangermouse in beeld . De producer, die in de inmiddels enorm succesvol is geworden met rapper Cee-Lo onder de naam Gnarls Barkley, blijkt een groot fan van het oude werk van Sparklehorse. Linkous: “Toen Dangermouse naar mijn studio kwam en we begonnen te werken, dat was het keermoment. Toen had ik voor het eerst iets van: dit klinkt pretty fucking good.” Linkous verwacht in december nog een heel album met Dangermouse op te gaan nemen onder de naam Dangerhorse.
Dat klinkt natuurlijk eenvoudiger dan het in werkelijkheid was. Het echte herstelproces van Linkous had iets meer voeten in aarde. Eerst was er de huur die hij niet meer op kon hoesten. Toen kwam ook de platenmaatschappij, EMI, bij hem op de deur kloppen voor een nieuw album. “Ik heb menig deadline gemist”, aldus de uitgegraven Linkous. “Als ik de druk van de platenmaatschappij niet had gehad dan weet ik niet wat er met me was gebeurd. Waarschijnlijk had ik in de koolmijnen moeten gaan werken net als mijn vader. En ik wil niet in de mijnen werken. Dat is de hele reden dat ik muziek ben gaan maken, om uit de mijnen te blijven.”
Luister naar het hele interview met Mark Linkous van Sparklehorse.
“Ik had mezelf in een kuil gegraven”, zegt Mark Linkous cryptisch. Een fraaie manier om te zeggen dat je het niet meer zag zitten. En als je zo ver gezonken bent als Linkous, denk je ook niet aan een album maken. Linkous: “Ik schreef nog wel liedjes, maar ik had mezelf ervan overtuigd dat opnemen de muziek kapot zou maken. Ik dacht dat het alleen nog maar puur was als muziek gespeeld werd en daarna losgelaten.”
Tot Linkous zijn huur niet meer kon betalen. Toen moest hij wel weer aan de slag om te kunnen overleven. In zijn geval moest hij eerst een manier vinden om het weer interessant te maken. En belangrijker, interessant te houden. Linkous: “De dingen die ik in mijn hoofd hoorde, konden alleen met computer geproduceerd worden.”
Precies op dat moment kwam Dangermouse in beeld . De producer, die in de inmiddels enorm succesvol is geworden met rapper Cee-Lo onder de naam Gnarls Barkley, blijkt een groot fan van het oude werk van Sparklehorse. Linkous: “Toen Dangermouse naar mijn studio kwam en we begonnen te werken, dat was het keermoment. Toen had ik voor het eerst iets van: dit klinkt pretty fucking good.” Linkous verwacht in december nog een heel album met Dangermouse op te gaan nemen onder de naam Dangerhorse.
Dat klinkt natuurlijk eenvoudiger dan het in werkelijkheid was. Het echte herstelproces van Linkous had iets meer voeten in aarde. Eerst was er de huur die hij niet meer op kon hoesten. Toen kwam ook de platenmaatschappij, EMI, bij hem op de deur kloppen voor een nieuw album. “Ik heb menig deadline gemist”, aldus de uitgegraven Linkous. “Als ik de druk van de platenmaatschappij niet had gehad dan weet ik niet wat er met me was gebeurd. Waarschijnlijk had ik in de koolmijnen moeten gaan werken net als mijn vader. En ik wil niet in de mijnen werken. Dat is de hele reden dat ik muziek ben gaan maken, om uit de mijnen te blijven.”
Luister naar het hele interview met Mark Linkous van Sparklehorse.