Een nieuw album van een grote platenmaatschappij die de eerste week al voor tien euro over de toonbank gaat, het kwam niet eerder voor. Maar Those The Brokes, het nieuwe album van The Magic Numbers, ligt vanaf de eerste week van release bij speciaalketens als Plato en Velvet Music voor 9.95 euro in de schappen. En hoewel de prijs bepaald wordt door de winkelier zelf, lijkt het wel of EMI zelf hier een flinke vinger in de pap heeft. Hoe de winkelier de prijs van Those The Brokes zo laag kan stellen wil Tom Schoemaker van EMI nog niet verklappen: “Anders mislukt de pilot. Maar het gaat om een samenwerking tussen winkeliers en EMI”
“Wij hopen op meer van dit soort acties,” zegt Frank van het Amsterdamse filiaal van Velvet Music. “Wij prijzen het album op bijzondere wijze aan. Het staat op de toonbank en we hebben posters opgehangen.” En dat werpt zijn vruchten af. “We hebben in drie dagen al vijftien cd’s verkocht. Ik verwacht dat we alle honderd cd’s in een maand zullen verkopen.”
Tom Schoemaker van EMI geeft toe dat er ‘iets’ speelt en dat het om een pilot gaat: “Maar ik zeg er verder niets over. Pas als de actie voorbij is, zal ik er op in gaan. Het doel is in ieder geval om een artiest door te laten breken. The Magic Numbers lenen zich daar prima voor. Wij vinden dit met allemaal een fantastische band en hebben hard aan het eerste album getrokken. Nu zetten we bij de tweede die lijn door.” Verder: “Het gaat niet om de prijs maar hoe de winkel het album aanbiedt. Consumenten willen namelijk wel kopen, en dus moet je een product naar de consument toe brengen.”
Frank van Velvet Music denkt dat de actie van EMI al snel een vervolg krijgt: “Geregeld ontmoeten wij de vertegenwoordigers van alle platenmaatschappijen. Het zou best kunnen dat andere labels binnenkort ook met dit soort acties komen.” Maar uit andere hoeken van de muziekindustrie hoort hij minder enthousiaste geluiden: “Mensen worden bang. Vooral kleine winkels. Want wij kunnen nu doen wat we de laatste jaren ketens als de Media Markt hebben verweten.”
Those The Brokes kwam deze week op 40 binnen in de cd-top 50
“Wij hopen op meer van dit soort acties,” zegt Frank van het Amsterdamse filiaal van Velvet Music. “Wij prijzen het album op bijzondere wijze aan. Het staat op de toonbank en we hebben posters opgehangen.” En dat werpt zijn vruchten af. “We hebben in drie dagen al vijftien cd’s verkocht. Ik verwacht dat we alle honderd cd’s in een maand zullen verkopen.”
Tom Schoemaker van EMI geeft toe dat er ‘iets’ speelt en dat het om een pilot gaat: “Maar ik zeg er verder niets over. Pas als de actie voorbij is, zal ik er op in gaan. Het doel is in ieder geval om een artiest door te laten breken. The Magic Numbers lenen zich daar prima voor. Wij vinden dit met allemaal een fantastische band en hebben hard aan het eerste album getrokken. Nu zetten we bij de tweede die lijn door.” Verder: “Het gaat niet om de prijs maar hoe de winkel het album aanbiedt. Consumenten willen namelijk wel kopen, en dus moet je een product naar de consument toe brengen.”
Frank van Velvet Music denkt dat de actie van EMI al snel een vervolg krijgt: “Geregeld ontmoeten wij de vertegenwoordigers van alle platenmaatschappijen. Het zou best kunnen dat andere labels binnenkort ook met dit soort acties komen.” Maar uit andere hoeken van de muziekindustrie hoort hij minder enthousiaste geluiden: “Mensen worden bang. Vooral kleine winkels. Want wij kunnen nu doen wat we de laatste jaren ketens als de Media Markt hebben verweten.”
Those The Brokes kwam deze week op 40 binnen in de cd-top 50