Anti-/Epitaph
Een paar uur lang ronddwalen in Tom Waits' wereldje; heen en weer geslingerd tussen verlangen, verdriet en voldoening.
THE DEVASTATIONS | COAL
Beggars Banquet/V2
Afwisselend tussen intieme pianoballads en gitaarstormende lust, tussen duistere verhalen vol hoeren en verraad en sentimentele wittepaardenprinsenromantiek tonen The Devastations zich de beste leerlingen van landgenoot Nick Cave.
Kompakt/N.E.W.S.
Mayer heeft een neus voor de beste albumtracks van de platen die op zijn label uitkomen. Voor wie op de hoogte wil zijn van wat er reilt en zeilt in de wondere wereld der house is dit essentieel luistervoer.
THE BLOOD BROTHERS | YOUNG MACHETES
Wichita/V2
De zenuwpezenpunk van The Blood Brothers is terug. De band klinkt op Young Machetes als een opgefokte, totaal gestoorde hardcore-versie van een experimentele progrockband die de weg totaal kwijt is. Grensverleggend en verpletterend.
Blue Rose/Sonic Rendezvous
Chris Knight heeft een bescheiden aantal opsmukloze countryrock-albums op zijn naam staan, die onderling niet zo gek veel van elkaar verschillen, maar door de hoge kwaliteit eigenlijk allemaal in uw platenkast horen te staan, en dat geldt des te meer voor Enough Rope.
Family Vineyard/Konkurrent
Paul Flaherty rekt de grenzen van Fire Music neergelegd door John Coltrane en Kaoru Abe nog eens extra op. Er is dit jaar geen jazzalbum dat tegelijkertijd zo intens en toch zo samenhangend emotioneel is.
Sony BMG
De Red Hot Chili Peppers zijn nog niet voorbijgestreefd, maar dat kan voor Incubus veranderen met deze plaat. Ook bij hen is het innovatieve er wel een beetje af, maar goed is het zeker.