Succesvolle popfestivals lopen vaak zo goed omdat de kas flink gespekt is en er mooie deals kunnen plaatsvinden tussen boekers, programmeurs, managers en horeca-ondernemingen. Van heinde en verre reist men om zo'n festival te bezoeken. En die paar festivals die wat minder groots van opzet zijn, hebben vaak een hoog boerenkermis-gehalte. In een partytent op het dorpsplein met een piepende P.A. op het podium, de rookwalmen van sissende hamburgers onder je neus, toekijken hoe in de verte het luchtkussen in volume afneemt: elk beginnend artiest weet wat amateurfestivals kunnen aanrchten. Maar sinds een paar jaar is er het Broermoats Festival. Wat klinkt als een speklapbakwedstrijd, heeft het best bewaarde geheim van Eindhoven.
Broermaots is een kleinschalig tweedaags evenement met zo'n 300 bezoekers. Twee dagen lang een programma dat als uitgangspunt "Van analoog naar digitaal" heeft. En wie van buiten Eindhoven komt, kan gewoon overnachten op de camping. Volgens Marco Lammers, een van de vier gebroeders Lammers die het feest organiseren, is de kleinschaligheid het geheime wapen van het festival. "Een festival dat in plaats van zeer veel geld, zeer veel tijd investeert. We zijn er een jaar mee bezig, wat vrij veel is voor zo'n festival dat we naast onze studie doen. We doen alles zelf. Maar het is niet de bedoeling dat het een ontzettend groot festival wordt; we willen juist de intieme sfeer behouden. Broermoats is een soort geuzennaam voor Broers en maten. Dat is niet voor niets." Het weiland nabij Eindhoven verandert in een enclave voor een mix van stuwende elektronica, computerrock, gepresenteerd als energieke acts. "We zoeken bewust naar allerlei onbekende groepen uit binnen- en buitenland. Bij het Broermoats Festival tref je subculturen aan die je eerder nog niet gezien had."
Veel geld voor promotie is er niet. Toch wordt er creatief met de middelen omgesprongen; de posters zijn handmatig gedrukt op bijzonder karton, de toegangskaartjes zijn van staal, de aankleding wordt zelf ontworpen, in elkaar gelast en geknutseld. "Het is een totaalbeleving, alsof je je op een eiland van verrassingen bevindt. Want de pest met grote festivals is dat het overal hetzelfde is. De kraampjes zijn hetzelfde, de tenten zijn hetzelfde, het bier is hetzelfde en je ziet dezelfde mensen," aldus Marco Lammers. Voor de realisatie en sfeervolle omlijsting wordt de hulp ingeroepen van studenten van de design-academie, TU/Eindhoven en leden van danscollectieven.
Het zelf organiseren van een festival vergt veel als het om regels en vergunningen gaat. "Al word je daar na zes jaar wel enigszins bedreven in. Overal heb je een vergunning voor nodig. Of je nu op eigen grond staat of niet." De broers staan immers met hun evenement in het weiland van hun ouders in Leende, op een steenworp afstand van Eindhoven. "Zelfs voor het ophangen van bordjes heb je een vergunning nodig. Gelukkig kennen we de buren allemaal vrij goed, dat scheelt dan weer."
De programmering bestaat dit jaar uit een greep van groepen die ronddartelen in de onderbuik van abstracte elektronica, wave, EBM en postrock. About Paris, Zea, Beinhaus, Ella Bandita, Ra-X, Inox Kapell en Some Tweetlove zijn enkele namen die verschijnen op de lijst.
Voor het Broermoats Festival is een heus manifest geschreven. "Is er nog een verschil tussen analoog en digitaal? Is het in essentie niet hetzelfde? Net als zwart en wit altijd een vorm van grijs zijn? Is het doel van de dj niet hetzelfde als het doel van de gitarist? Verbeelden ze niet dezelfde emoties? Willen ze niet beide het publiek zien dansen? Kunnen ze niet dezelfde mensen aanspreken? Kunnen we dan eindelijk dit dogma vergeten en de drummer confronteren met de drumcomputer, de zanger met de vocoder, de synthesizer met de saxofonist? Analoog en digitaal vullen elkaar aan, ze versterken elkaar. Plaats analoog en digitaal in contrast, laat ze flirten met elkaar, laat ze elkaar bijten, laat de spanning voelen! Laat ons dansen op gitaren en rocken op computerbeats."
Het festival vindt plaats op 14 en 15 juli. Kijk voor meer info bij de links.