Paaspop 2025: Isabèl Usher laat zich niet beperken tot één stijl
Van Hazes tot house
Kwetsbaarheid is het kernwoord van Astronaut, het debuutalbum waarmee Isabèl Usher eind 2024 indruk maakte. Diezelfde openheid trekt ze vandaag moeiteloos door naar het podium van de Roxy. Maar wie denkt dat het alleen ‘feely feely’ wordt, heeft het mis. Usher toont zich een muzikale kameleon die net zo graag ontroert als opschudt.
Samen met haar toetsenist en dj bouwt ze een set die even fragiel als dansbaar is. Haar hese stem glijdt zuiver over de stevige elektronische beats, ondersteund door subtiele backing vocals die diepte geven aan het geheel. Het geluid is kraakhelder, de productie strak, de balans tussen kwetsbaarheid en kracht voelbaar in elke track. Usher toont zich hier al een artiest die feilloos switcht tussen pop, hiphop en house. De set reikt verder dan alleen haar debuutplaat, ook oudere nummers passeren de revue, en zelfs een cover van Hazes-klassieker ‘Kleine Jongen’. En hoewel de tekst van die laatste niet helemaal scherp in haar hoofd zit, vult ze de leegtes prima op met haar charme, lach en zelfverzekerdheid.
Dan verandert de sfeer. De UK beats van ‘Vallende Sterren’ duwt het publiek in dansmodus. De stiltes in de tracks geven net genoeg ademruimte om de drop extra te laten landen. Een perfect voorbeeld van hoe Usher speelt met verschillende dynamieken en zo haar muziek extra lading geeft. Het emotionele hoogtepunt komt tijdens ‘23’, de introsong van haar album, waarin de tekst binnenkomt en de bass je omver blaast. En voor je er erg in hebt, glijdt ze alweer door naar de uptempo titeltrack. Nog soepeler is de overgang naar haar nieuwe, nog onuitgebrachte, track met kolkende housebeats. Volgende maand brengt ze het uit, “Jullie zijn de eerste die dit horen”.