Juli 2005: De evenementenmaand met Live8, Awakenings en 05 Days Off

Van liefdadigheid naar hedonisme, van beginners naar veteranen

Juli, hoogtepunt van de zomer. Vakantieliefdes ontmoeten, nieuwe plannen maken, zonnebrand delen en bier drinken op de lauwe avond. Het was een bizarre zomer met aanslagen in London, de genomineerden voor de 3VOOR12 Award, een reclamejingle voor GEM, een geflopt Downtown festival en Tom Barman als heuse Zomergast. 3VOOR12 blikt terug op het afgelopen jaar.

Van liefdadigheid naar hedonisme, van beginners naar veteranen

De voorzichtige ‘sloop’ van de Publieke Omroep was nog maar net ingezet en ergens anders begon ineens een sirene te loeien; die van de 3VOOR12 Award. Begin juli werden ze bekend gemaakt: DE 12 VAN 3VOOR12 van het jaar 2005. Met de prijs werden ook dit jaar weer de twaalf beste Nederlandse albums van de afgelopen twaalf maanden voor het voetlicht gebracht. Maanden later zou na gloeiende pleidooien, verhitte discussies en onderkoelde knikjes duidelijk worden wie de winnaar was van de 3VOOR12 Award: Voicst. Cruisde je met je open wagen over de boulevard in juli 2005, tien tegen één dat je ergens een vaantje zag wapperen met ‘Make Poverty History’, waarna je die avond op de canapé neer kon vleien met de televisie aan, liefst met geluid uit, om getuige te zijn van wereldwijde liveshows in het kader van Live8. Je moest het geluid uit laten omdat het niet heel veel voorstelde, of was het duet van Elton John met Pete Doherty (lippen nog warm van de crackpijp) nu echt de moeite waard? Het positivisme dat vanuit het Live8 evenement de hele wereld rondstraalde kreeg een knauw na de terreuraanslagen op de Londense metro op donderdag 7 juli. "Er heerst vandaag een hele rare stemming, we vreesden altijd dat eens zou gebeuren, en nu is het zo ver", vertelde Craig McNeil, hoofd promotie van platenmaatschappij Beggars Banquet, aan 3VOOR12. “Dat de meesten uit de muziekindustrie het overleefd hebben, ligt aan het feit dat ze ten tijde van de aanslagen nog niet in het centrum van Londen waren. De aanslagen vonden vlak voor 9 uur 's ochtends plaats, de muziekindustrie begint standaard meestal om 10 uur 's ochtends, zodat 's avonds nog optredens bezocht kunnen worden.” Wat menigeen zich wellicht kan herinneren, zijn de video-opnamen die getroffenen maakten met hun mobiele telefoons. Groezelige, spookachtige shots van een verstilde coupé die stilstond in het metrostelsel van London. Techniek staat voor niets… ondervond ook 3VOOR12 wederom en begon in juli 2005 voorzichtig aan haar VOD-cast! Deze videovariant van podcasting bood grote mogelijkheden. 3VOOR12 had de wereldprimeur en begon VODcasts te verspreiden, de eerste stap naar de toekomst van TV kijken. Al hoopten we hiermee niet dat we een aanslag over ons afriepen. Ideaal materiaal voor de VODcast bleek de korte filmpjes die de New Yorkse journalist en dj Larry Tee (‘uitvinder’ van de term electroclash) voor 3VOOR12 maakte tijdens 05 Days Off. Tee was voornamelijk de gast van vriend en dj Joost van Bellen, maar was zeker niet te beroerd om andere artiesten te bestoken. Het was het weekend van M.I.A., Whitey, Fischerspooner, Vitalic en andere groten der aarde die ons op dit meerdaagse festival voorzagen van het nodige entertainment. Een kolkende Melkweg veranderde langzaam in een boterberg: terecht dat de organisatie haar verhuizing van de Oude Zaal (Noise Cabin) op het laatste moment naarde Max had geregeld. Het publiek maakte er dankbaar gebruik van. Alle mannentongen hingen uit de mond en alle vrouwenheupen deinden, als tijdens de aerobicslessen. Laten we alsjeblieft popmuziek volzuigen met nieuwe klanken van onbekende werelden. Minder onbekende werelden werden verkend door het Utrechtse gezelschap Gem. In juli werd bekendgemaakt dat Gem een nieuw nummer zou maken voor een reclame van Randstad Uitzendbureau. Het werd een single, en zelfs de bekendste hit van Gem tot nu toe: Good To Know You werd een voorproefje genoemd als een voorproefje voor het nieuwe album. Maar al snel bleek het doorgestoken kaart en kwam uit dat het nummer op de ProTools tafel van een stel reclamejongens was gelegd. Geen compositie van Gem dus… maar Gem verwierf er wel een beetje meer roem en naamsbekendheid door. Een zonnige zomer voor de Utrechtenaren. Wie wel een zon had kunnen gebruiken, was het geflopte Downtown festival. De bedoeling van het Downtown festival was een outdoor evenement met uitsluitend Nederlandse urban-acts. Maar de Kop van het Java-eiland in Amsterdam (waar eerder festivals als Drum Rhythm en Islander plaatsvonden) bleef angstvallig leeg. Van de verwachte zesduizend man kwamen er nog geen 2500 opdagen. Daar stond je dan, in de regen. Met een doorweekte exotische bun met ananas en een beker lauwe smoothie probeer je de groove te vinden bij Brainpower, Lange Frans & Baas B of K-liber. Het was toch zomer? Wat is dat toch met die wisselende temperaturen? Nee, dan Connie Palmen die haar debuut maakte als Zomergastvrouw en daar zowaar Tom Barman van dEUS mocht ontvangen. De mond nog in ‘standje zuinig’ van een rood wijntje, indringende blik richting d’n Barman en La Palmen poogde hier een warmbloedige conversatie los te krijgen tijdens de televisieshow Zomergasten op de VPRO televisie. Dat lukte niet helemaal, maar Barman had genoeg interessante fragmenten geselecteerd om de uitzending te dragen. Aan ons was Barman openhartiger; hij selecteerde voor Goud Graven zijn favoriete fragmenten uit de 3VOOr12 archieven, in de aanloop naar het verschijnen van de nieuwe dEUS, Pocket Revolution. Hij vertelde over een dj-set van Tiefschwarz: “Ik ben één van de gelukkigen die een echte Tiefschwarz ooit als dj in zijn woonkamer heeft gehad. Dat was op een uit de hand gelopen feestje in Antwerpen. Samen draaien ze vette sets: goede funky elektro, niet te veel house. Just the way I like it. Of ik ooit dEUS door Tiefschwarz laat remixen? Nee, die remix-cultuur is moeilijk. De remixen zijn nooit beter dan het origineel. Dus what the fuck is the point?” It’s all rock ‘n’ roll, babe.