Ongehoorde soundtracks van Coparck, Perquisite en Stuurbaard Bakkebaard op Unheard

Film en muziek halen banden aan in Amsterdams Kriterion

Binnenfestivals, campingfestivals, meerdaagse festivals, filmfestivals hadden we al. En dan is daar nu ook het soundtrackfestival. Onder de naam Unheard debuteert dit fenomeen in de Amsterdamse bioscoop Kriterion. Van 7 tot en met 11 maart kun je ondermeer opnieuw luisteren naar bekende oude films. Coparck, Perquisite en Stuurbaard Bakkebaard maakten nieuwe soundtracks bij cinematografische klassiekers.

Film en muziek halen banden aan in Amsterdams Kriterion

Unheard is een nieuw festival dat van 7 tot en met 11 maart in de Amsterdamse bioscoop Kriterion wordt gehouden en waarbij de nadruk komt te liggen op het geluid in films. Zo strijden studenten van allerhande kunstopleidingen om de best gecomponeerde soundtrack bij een korte film en kunnen jonge kunstenaars uit diverse disciplines elkaar ontmoeten en van gedachte wisselen. Ook is er een tv-tuin en de installatie Horrorhok waarbij bezoekers in een oude tandartsstoel plaatsnemen en beeld en geluid voorgeschoteld krijgen. Maar de hoofdmoot van het festival wordt gevormd door Coparck, Perquisite (van Pete Philly) en Stuurbaard Bakkebaard, die ieder een nieuwe soundtrack componeerden bij een bestaande klassieke film. Eerder werd er geflirt tussen muziek en beeld tijdens de bijeenkomst pop@film.nl op het Utrechtse filmfestival. Met Unheard is het voor het eerst dat er een festival wordt georganiseerd waarbij de relatie van film en muziek centraal staat. Jasper ten Berge van Unheard: “We organiseren met Kriterion geregeld festivals. Zo hebben we Cinestud gedaan, speciaal op studenten gericht, en later Shorts, een festival van de korte film, maar daar kregen we geen subsidie meer voor. Dus werd het tijd voor iets nieuws. Omdat muziek tot nu toe sterk ondergewaardeerd wordt in films en er juist veel tijd en geld in gaat zitten, hopen we dat Unheard kan bijdragen dat soundtracks serieuzer genomen gaan worden.” De drie hoofdacts die een nieuwe soundtrack bij een bestaande film maken, zullen op een podium naast het scherm in de grote zaal van Kriterion staan. Daarmee herleven de tijden van de stomme film, toen er nog een pianist naast het scherm zat. Coparck neemt de muziek van Duel, het spannende debuut van Steven Spielberg, onder handen. Zanger Odilo Girod zal voor de gelegenheid zijn mond houden: “We hebben al eerder deze soundtrack opgevoerd. Nu doen we de verbeterde reprise. Duel is een roadmovie met veel suspence. Het is mooi om daar mee te spelen.” Wat Duel nog meer geschikt maakt voor Unheard, is het feit dat er nauwelijks muziek inzit. Girod: “We kunnen dus de oorspronkelijke geluidstape gewoon mee laten lopen. Wij vullen deze dan aan.” Bijkomend voordeel noemt Girod dat de nieuwe stukken muziekmateriaal voor een nieuw Coparck album oplevert. Ook bassist Onno van Stuurbaard Bakkebaard ziet dankzij Unheard een nieuwe cd ontstaan. Onno: “Voor ons is dit heel inspirerend. Wij hebben gekozen voor C'est Arrivé Près De Chez Vous, een documentaireachtige film over een cameraploeg die aan het verkrachten slaat. Door er muziek achter te zetten wordt het ineens heel filmisch. Het is eeen film die goed bij ons past: sferisch, expressief, ruw en grof maar met veel humor.” Inmiddels oefent de band hard op het materiaal in een speciale opstelling in de oefenruimte. Onno: “Als bassist speel ik veel gitaar. Onze gitarist speelt vooral toetsen. We hebben eerst de scènes aangepakt waar we meteen ideeën bij hadden. Zo werken we ons kriskras door de film. Op dit moment begint alles samen te vallen. We leren er veel van. Sommige scènes krijgen een heel andere betekenis door de muziek. Terwijl we daar niet echt naar op zoek waren. De van oorsprong harde, realistische film is door ons sterk afgezwakt.” Stuurbaard Bakkebaard hoopt dat de voorstelling op Unheard een vervolg krijgt. Onno: “We krijgen al veel aanbiedingen van zalen. Het zou toch jammer zijn als je al dit werk doet voor één opvoering.” Perquisite is op het moment nog druk bezig met het componeren. Hij heeft voor een echte producer-benadering gekozen. “Ik werk op een computer met twee beeldschermen. Op de één draait de film, op de ander mijn muziek. Ik inventariseer nu waar mijn muziek moet komen, maar het echte componeren doe ik zonder het beeld. Dat geeft meer vrijheid.” Perquisite heeft gekozen voor Chinatown. Vooral de hoofdrol in die film van Jack Nicholson noemt hij geniaal. De rol is volgens Perquisite op zijn lijf geschreven. “De hoofdpersoon is arrogant en cynisch, maar blijft dankzij Nicholson toch sympathiek. Verder wilde ik een echte seventies film, dat is de meest creatieve periode in de Amerikaanse filmindustrie. En ik wou graag een film van regisseur Roman Polanski. Chinatown is zijn beste. De film is rauw en gaf mij de mogelijkheid de dialogen te bewaren, omdat de originele muziek los staat van de gesprekken.” Omdat Perquisite nog druk bezig is met het componeren, kan hij nog niet teveel vertellen over zijn uitvoering. “Ik kan alleen verklappen dat onze saxofonist van de Pete Philly & Perquisite Band meespeelt.” Kaarten voor Unheard zijn vanaf volgende week te bestellen bij Kriterion. Luister ook naar het interview met organisator Mila in Dubbel Check