“Ben je 18 jaar of ouder?” vraagt biergigant Grolsch vooraf aan de bezoeker van de site grolschmusic.nl. Wie eenmaal de welkomstpoort heeft gepasseerd, kan zich thuis voelen met de olijke kreet ‘hook up’; de oneliner waarmee Grolsch haar consumenten probeert te lokken. Hook Up met Grolsch talents! Spaar voor Goodies en kaarten! Grolsch Music Tours, Grolsch Music News, Grolsch Music Events. Grolschmusic.nl moet een echt muziekplatform worden. Grolsch doet het goed als muzikaal biertje. Het merk heeft zelfs haar naam geschonken aan een podium op Lowlands.
Case Manager Joost Smit van Grolsch: “We zijn al jaren met de festivals en evenementen actief als sponsors. Vorig jaar hadden we op Sensation speciale biertjes uitgebracht: Sensual White en Industrial Black. Dit jaar is voor Lowlands ook een speciale bierbeker ontworpen door Lowlands-vormgever Peter Te Bos. We hebben ook een partnership met de Grote Prijs en LiveXS. We willen de muziek niet claimen ofzo, maar muziek leeft nu eenmaal erg onder de jong volwassenen.”
Gratis popmagazine LiveXS levert de inhoud van het popnieuws dat op Grolschmusic.nl staat. Klaas Leegwater, uitgever van LiveXS: "Feit is dat Grolsch graag hun nieuwsrubriek door de LiveXS-redactie wilde laten maken vanwege onze hoge mate van aanwezigheid in het live-circuit. We voelen ons vereerd. " LiveXS organiseert echter ook de Dommelsch Locals Only! tour. Hebben de biermerken nog niet over elkaar geklaagd bij LiveXS? “Zoveel sponsors zijn er in de muziekwereld niet,” legt Leegwater uit. “Grolsch én Dommelsch weten al jarenlang van elkaars activiteiten met ons blad.” Dat lijkt dus geen conflicten tussen de biermerken op te leveren.
Ook is Grolsch nog bezig met het ‘profielenplatform’ CU2music.nl om de Grolsch Talents te lanceren. “Op deze site kunnen bands hun eigen muziek uploaden, waar de sitebezoeker dan op kan stemmen,” aldus Joost Smit van Grolsch.
Eind juli ging de bierbrouwer al een samenwerking aan met telecombedrijf Tele2 om een muziekkanaal voor digitale TV te starten, Grolschmusic.nl. Het kanaal biedt onder andere compilaties van popfestivals en dance-events. “Later willen we daar ook nog registraties van muziekconcerten aan toevoegen,” vertelt Remco Meerstra van Tele2. “Steeds meer bedrijven en merken zullen tv-kanalen gaan maken. We zijn nu aan het onderhandelen met A-merken. Hoe dat er uit gaat zien? Ik noem maar wat, maar je moet denken aan een tv-kanaal over reizen ofzo.”
De website iMedia meldde op 1 augustus dat Onderzoeksbureau Entertainment Media Research (EMR) deze maand een online-enquête, Brands & Music, heeft gehouden onder 913 respondenten. Het onderzoek gaat over de houding van mensen tegenover merken die worden opgenomen in muziek. “Uit het onderzoek blijkt dat klanten het ‘accepteren’ dat merken in muziek zijn opgenomen. Net iets meer dan de helft van de respondenten (51 procent) denkt zelfs dat het een positief effect heeft. Slechts 12 procent denkt dat het een negatief effect heeft,” aldus iMedia.
Per vandaag is muziekplatform CU2music.nl online, de site waarmee de Grolsch Talents gepresenteerd zouden worden. “MySpace richt zich op de gehele wereld en is vooral een erg Amerikaans georiënteerd platform. CU2music is vooral gericht op Nederlandse bands en fans.” De onderhandelingen met Grolsch zijn echter nog niet geheel rond, vertelt medewerker Chris de Waard van CU2music.nl. “Ik ben verbaasd dat Grolsch nu al CU2music nu al noemt bij Grolsch Talents. Volgende week zouden we nog een laatste bijeenkomst hebben, maar als zij het nu al melden op de site, ben ik positief verrast. Het gaat echter wel iets anders worden binnen het platform van CU2music.nl. ”
Grolsch is het meeste rock ‘n’ roll van alle bieren
Heineken doet State Magazine, Dommelsch doet Locals only, Grolsch doet de rest
Heineken gaf de Music Hall haar naam en sponsort State Magazine en andere evenementen. Er is een Dommelsch Locals Only en Double Dutch tour. Grolsch lijkt echter de grootste jongen met onder meer een digitaal tv-kanaal, een muziekprofielenpagina en een tent op Lowlands.