Huiverig snuffelen de vossen en de veeboeren van de muziekindustrie aan de nieuwe kippenren van SellaBand.com. Afgelopen maandag ging het nieuwe platform van start. Over twee weken moet de site dan volledig draaien zodat het voor publiek ook toegankelijk is. Johan Vosmeijer van SellaBand: "We willen de werkzaamheden en de site zo transparant mogelijk houden."
SellaBand werkt volgens het principe dat elke band die zich aanmeldt op de site, fans moet verzamelen die allemaal een tientje (een 'part') willen inleggen. Zo krijgen ze een stukje van de taart, zoals dat speels heet. Ze zijn niet alleen 'believer', maar worden ook nog eens aandeelhouder als de band daadwerkelijk succesvol wordt. Ze participeren dus in het succes van hun band. Bij 5000 fans gaat de deur dicht en mag de band voor 50.000 een album opnemen met een topproducer.
"Op het eerste gezicht een sympathiek en slim plan," meent Willem Middelkoop, belegger, journalist en beursgoeroe bij onder andere RTL Z. "Het doet een beetje denken aan uitgevers op internet die boeken van amateurschrijvers voor je produceren en distribueren. Het zal zich moeten bewijzen. Je hebt ongetwijfeld ook een hoop mensen die zich aanmelden als believer en het dan een beetje uit het oog verliezen. Hoeveel geld blijft er dan hangen in de marge? En hoeveel bands zullen er daadwerkelijk 5000 fans bij elkaar sprokkelen? De meeste niet, vrees ik. Er zal ongetwijfeld geen oplichting in het spel zijn omdat dit door serieuze zakenmensen is opgezet, maar dat soort dingen kan de bottleneck betekenen. Toch is het een slim idee. Had ik ook wel willen verzinnen."
Just van Es, gitarist van de Groningse mathrockers Propeller, vindt het idee alvast een beetje overbodig: "Als je band zo goed is dat je via Sellaband 5000 betalende fans bij elkaar krijgt, dan lukt het je zonder die site ook wel. Ik vind het op zich wel een aardig idee, maar ik zie het grote voordeel niet."
Volgens SellaBand krijgt juist iedereen een stukje van de taart, ook de fans. Als vijfduizend fans een digipack van jouw studionummers hebben en aan je verdienen dankzij de vele clicks op de site, lijken de fans er dus vooral bij gebaat. "Als ik lees wat Myspace verdient met advertentiekosten, is dat niet eens schrikbarend veel," vertelt Pieter van Adrichem van Buma Cultuur (voorheen Conamus). "Er zal ongetwijfeld een goed ondernemingsplan aan vast zitten, maar ik lees weinig over licensies en publishing deals op de site. En de auteursrechten van de MP3's? Bij Myspace is dat nu een echt probleem. Een heleboel wordt namelijk daar niet afgedragen, het is nauwelijks te controleren. Maar misschien wordt 't wel een succes. Er staat trouwens bij How It Works op de site dat je gaat werken met een 'hot producer'. Dat vond ik erg grappig. Wie is er een hot producer?"
"Ik kom net van een bijeenkomst van een rechtenorganisatie," vertelt Vosmeijer. "Dus wees niet bevreesd over de afdrachten van de MP3's. Over de publishing kan ik ook helder zijn: 60% ligt bij de artiest zelf. Dat is voor deze industrie heel erg veel. We hebben artiesten gevraagd wat zij redelijk vonden. Ook de masteropname van de nummers worden na een jaar eigendom van de band zelf. En het geld dat ingezet wordt door de believers, wordt notarieel vastgelegd. Daar kunnen wij niet eens bij, ik zal er geen grote auto van kunnen kopen. Overigens beheren de bands en believers hun accounts en kunnen ze precies zien wat hun status is en wat er gebeurt met hun geld. En als je als believer je geld terug wilt, is dat prima. Ben je alleen een paar dubbeltjes administratiekosten kwijt. Mensen denken dat er addertjes onder het gras zitten, maar die zitten er niet."
Jorg van de Plank, de drummer van Lushus uit Utrecht is sceptisch over Sellaband: "Het is eigenlijk hetzelfde idee als een cd verkopen en het geld daarvan weer opsparen voor de volgende plaat. Het systeem van SellaBand is op zich niet slecht, als mensen er geld voor over hebben. Maar een totaal onbekend bandje, waarom zou je daar op voorhand je geld aan uitgeven?" De mening van Van De Plank verandert een beetje als we hem wijzen op het feit dat fans in de winst van een eventueel opgenomen album delen, maar hij zegt wel: "Het blijft moeilijk. Het zal gaan lopen als je bij een paar bands hoort dat het werkt. Je hebt van die typische MySpace-bands, dat heeft dit idee ook nodig. Het hoeft er misschien maar één te zijn en dan heb je bewijs dat het werkt."
"Ik wil niet direct negatief zijn en mijn gal spuwen," zegt Paulus Tops, manager van The Gathering, vinylliefhebber en orakel. "Maar dit plan zag er op voorhand al uit als een 'money driven' plan, waarbij de muziek ondergeschikt is. Het is een business model. Elke zot met drie demosongs kan zich aanmelden, maar haalt nooit die grens van 5000 fans. Waar blijven dan de centjes? Zeg dat duizend bandjes zich aanmelden, hooguit één of twee halen die grens. Dan ligt er een heleboel geld bij SellaBand met een flinke rente. Bovendien, hoeveel bands breken er nou door via bijvoorbeeld Myspace? Van al die duizenden zijn dat er maar een paar. Ze waren er misschien ook wel gekomen dankzij Radio West Friesland. De cd van de Bueno Vista Social Club heeft destijds een opwaardering gekregen dankzij Radio Tour de France op Radio 2. De meeste successen komen vanuit onverwachte hoek."
Bastiaan Bosma van de Amsterdamse punkrave-act Aux Raus is vrij positief over het plan, maar blijft voorzichtig: "Het klinkt als een leuk initiatief, dat wel goed kan werken. Ik zou zelf niet snel inleggen op een band, omdat ik me een beetje afzijdig houd van al die communities en hypes. Maar jonge bandjes zullen er zeker wat aan hebben, als ze een beetje kwaliteit hebben." Bosma zegt benieuwd te zijn of mensen gaan inleggen op acts die ze leuk vinden of juist op bands waarvan je uit kan gaan dat ze echt succesvol worden: "Misschien zullen er straks ineens heel veel flutbands een cd opnemen."
3VOOR12 is benieuwd wat jij er van vindt. Als jij meteen maandag je band hebt opgegeven bij Sellaband.com, horen wij dat graag via 3voor12@vpro.nl.
Eerste reacties op SellaBand behoudend
Manager van The Gathering: “Het is een money driven business plan”
Afgelopen maandag kon je hier op 3VOOR12 lezen over het nieuwe muziekplatform voor beginnende bands: SellaBand. Het investeringsplan is op het eerste oog interessant. Maar het lijkt te mooi om waar te zijn. 3VOOR12 peilde de reacties. Volgens SellaBand medewerker Johan Vosmeijer zijn de omstanders bang voor addertjes onder het gras. “Maar die zijn er niet.”