Combinatie van goed optreden en gratis goodies op Lowlands verkoopt albums

Richard van der Veen: "Alleen succes op Lowlands is niet genoeg voor de lange termijn"

De media-aandacht voor Lowlands heeft zich ook dit jaar weer vertaald in een gestegen albumverkoop voor veel bands op het festival. Boudisque maakte bekend dat Luie Hond op het festival zelf de meeste cd's heeft verkocht. Volgens eigenaar Richard van der Veen komt dat door de combinatie van een sterk optreden en leuke extra's, zoals een gratis t-shirt. "Nieuwe helden verkopen beter tijdens het festival zelf dan de bekende namen."

Richard van der Veen: "Alleen succes op Lowlands is niet genoeg voor de lange termijn"

Het Lowlandsweekend heeft zoals altijd weer invloed gehad op de Album Top 100. Hoewel volkszanger Jannes met zijn nieuwe album op nummer 1 staat (déjà vu: vorig jaar na Lowlands bezette hij ook al de toppositie) stijgen acts als Michael Franti, Snow Patrol, Arctic Monkeys en The Raconteurs sterk en komen onder andere Luie Hond, Xavier Rudd, Urban Dance Squad en Wir Sind Helden hoog binnen op de lijst. Platen van Anouk, Spinvis, Infadels en Matisyahu keren deze week na afwezigheid terug in de albumcharts.

Tijdens het festival zelf kon je cd’s kopen bij de tent van platenzaak Boudisque. Na het weekend bleek dat één verrassende act daar het grootste aantal albums heeft verkocht. De Nederlandse ska-band Luie Hond lanceerde hun nieuwe album Met Liefde tijdens het festival en verkocht na hun optreden bliksemsnel veel cd’s, vertelt Boudisque-eigenaar Richard van der Veen: “Het was voor ons een grote verrassing, maar Luie Hond speelde ook een dijk van een optreden. Er is altijd een sterk verband met wat een band op het podium teweeg brengt en wat ze later verkopen.” Boudisque heeft op Lowlands meer dan 10.000 albums verkocht, vertelt Van Der Veen: “Bij albums als die van Luie Hond of een act als Snow Patrol heeft onze verkoop dan ook een grote invloed op de landelijke albumlijst. Ik heb niet precies inzicht in het verschil dat wij maken, maar het is duidelijk dat platenmaatschappijen baat hebben bij verkoop van de albums op Lowlands zelf.”

Steijn Koeijvoets van PIAS beaamt dat de snelle verkoop van Luie Hond verrassend is: “Maar het was geen toevalstreffer. De nieuwe plaat kwam net die dag uit en we hebben in de albumcampagne dan ook naar Lowlands toegewerkt. Ik heb helaas maar drie nummers van de show van Luie Hond kunnen zien, maar ik zag wel dat de tent explodeerde.” Maar volgens Koeijvoets is het weekend van Lowlands voor platenmaatschappijen (of in ieder geval voor PIAS) geen cruciaal moment voor de verkoop: “Het is meer een promotiemoment. Acts komen op tv en staan op de bill, daar merken we het meeste effect.”

Dat vooral de televisie-uitzendingen effect hebben op de albumverkoop zegt ook Harry Hoving, eigenaar van muziekwinkel Plato in Den Haag: “De afgelopen weken zagen we dat de bands van Lowlands 2005 die nog eens werden herhaald door Nederland 3 ineens weer goed gingen verkopen. Als er live-muziek wordt uitgezonden op tv, dan merk je dat gewoon.” Volgens Hoving is er in zijn winkel wel iets te merken van Lowlands, maar niet substantieel: “The Veils en Joan as Policewoman hebben de afgelopen week goed verkocht, maar dat zijn dan ook vrij nieuwe cd’s, die je verder in Den Haag niet zo snel vindt. De grote winnaar bij ons is Wolfmother: van hun album is de omzet verdubbeld na Lowlands. Het optreden was op televisie en zag er goed uit, en de plaat is ook mooi. Het heeft dus wel invloed, er wordt toch meer gepraat over bands na zo’n weekend. Maar wijzigingen in de verkoop zijn bij ons altijd veel heftiger bij Haagse festivals, zoals Crossing Border en Music In My Head.”

In het geval van Luie Hond en een aantal andere bands, zoals Snow Patrol en Seven, heeft het weggeven van extraatjes bij de albumverkoop waarschijnlijk ook meegeholpen met het succes. De cd van Luie Hond werd vergezeld door een t-shirt met de tekst ‘Je kunt altijd nog met je poes in de Playboy’, een verwijzing naar de single met De Jeugd van Tegenwoordig. Van Der Veen verklaart het succes van Luie Hond ook vanuit de instelling van de band: “Die hoge verkoop is gerealiseerd zonder intelligente, dure marketing. De band deed gewoon hun ding en dat sloeg bij het publiek heel goed aan. Hoe het nu verder gaat met ze, hangt wel weer af van marketingmechanismen. Lowlands kan je een boost opleveren, maar het is niet genoeg voor succes op de lange termijn.”

Teleurstellingen waren er ook voor Boudisque, zegt de eigenaar: “Persoonlijk had ik gehoopt meer van Iggy & The Stooges te verkopen. Dat is een band waarvan ik had verwacht dat het Lowlandspubliek ervan uit zijn dak zou gaan, om later een album bij ons te komen halen. Dat eerste is gebeurd, maar blijkbaar hadden de meeste van hen toch al iets van Iggy thuis. Verder is de verkoop van Muse en Urban Dance Squad ook wat tegengevallen.” Deze twee acts stijgen juist wel sterk in de Album Top 100. Waarom bepaalde cd’s wel verkopen tijdens het Lowlandsweekend en andere pas later, kan Van Der Veen ook niet verklaren: “De enige duidelijke ontwikkeling is dat de nieuwe helden beter verkopen tijdens het festival. Voordat mensen weer naar huis afreizen, denken ze er misschien wel aan om een obscure cd als van The Knife of Luie Hond te kopen, omdat ze weten dat Muse en UDS overal in Nederland te vinden zijn.”