3VOOR12/Utrecht: Veel lichtpuntjes op Summer Darkness

Bauhaus chaotisch, Omnia toonaangevend en hevig VNV Nation

De redactie van 3VOOR12/Utrecht heeft zich de afgelopen dagen ondergedompeld in de donkere maar warme sfeer van Summer Darkness. Het gothic festival en ‘lifestyle event’ nam dit jaar voor de vierde keer bezit van de Utrechtse binnenstad. Van middeleeuwse folk tot cybergothic en alles wat daar tussen in zit. We vatten het weekend voor je samen.

Bauhaus chaotisch, Omnia toonaangevend en hevig VNV Nation

3VOOR12/Utrecht heeft zich de afgelopen dagen bezig gehouden met alles wat gotisch en duister is. Van Keltische folk, Duitse metal en wave tot dark elektro en cybergothic, het kwam allemaal aan bod op het Summer Darkness festival. 3VOOR12 vat hier de verslaggeving van het Utrechtse ‘filiaal’ voor je samen. Het festival opende in Tivoli met een grootheid: Bauhaus. Mari Meyer schreef: “Mag je als bezoeker juist een fantastisch optreden verwachten van een stelletje veteranen, of moet je überhaupt blij zijn ze nog te mogen aanschouwen en gelukkig zijn met alles wat je toegeworpen krijgt? Helaas voor het publiek in Tivoli is vanavond een voorbeeld van het laatste: het 'blij ze nog gezien te hebben' gevoel overheerst, als reactie op de redelijke show, die afgleed naar matig en ronduit slecht eindigde.(…) De fans gaan los op hits als 'She's in Parties' en Daniel Ash speelt tijdens 'In Fear of Fear' een verbluffend staaltje sax, maar de totaal passieve Peter Murphy en het vermoeden dat er iets niet helemaal lekker lijkt te zitten in de band, geven een nare bijsmaak.” Het optreden van de band, door velen gezien als grondleggers van de huidige gothicmuziek, eindigt chaotisch. Na het nummer ‘Hair of the Dog’ verdwijnt de band plotseling, om na een halfuur en een verontschuldiging van de programmeur weer het podium op te snellen voor de toegift. Meyer’s verslag vervolgt: “Het flink uitgedunde publiek spoedt zich richting de band en de extase is compleet wanneer 'Bela Lugosi's Dead' wordt ingezet. Peter Murphy staat rechtop en hypnotiseert de zaal met zijn blik en stem. Even is ie er: de magie waar iedereen op heeft gewacht en gehoopt. Na 'Bela' is het echter uit met de pret (…) Na een lange vakantie en wat broodnodige groepstherapie heet Nederland ze graag welkom voor nog een optreden. Een écht optreden. Om het goed te maken. Maar of het daar van komt? Op de verschillende discussiefora zijn berichten over een definitieve breuk steeds ernstiger.” Na deze minder geslaagde opener is de rest van Summer Darkness goed verlopen, volgens de lokale 3VOOR12-redactie. Recensent Hans Vrijmoed woonde vrijdag in Ekko het optreden bij van de toonaangevende Keltische folkband Omnia uit Utrecht. “Ondanks de klederdracht uit het jaar nul, de tribal tatoeages en de podiumversiering, weet de band dit alles met haar droge humor behoorlijk te relativeren. Het clichébeeld van gothic dat in ieder geval de buitenstaanders er van hebben - de zwarte uitdossingen, mistroostigheid en zwartkijken - wordt zelfs flink op de hak genomen. (…) Tussen de bezoekers weten enkele koppeltjes ruimte te vinden om te dansen; verbazend stijlvast en volgens een afgesproken choreografie. In combinatie met Omnia's muziek zorgt het voor een soms betoverende sfeer.” Het Amsterdamse Clan of Xymox trok veel publiek naar De Helling, waaronder Dirk Verhoeven van 3VOOR12/Utrecht: “Dankzij het strakke en vettige retro-electro-geluid van de Clan gaan we met zijn allen volledig terug naar de jaren tachtig van the Cure. Zo nu en dan zijn de beats en waves wat te hamerend hard en overstemmen deze de zang, zoals in het nummer 'Louise'. Echter, op knappe wijze weet Clan of Xymox haar retro-geluid up-to-date te houden.” Tivoli was intussen overgenomen door donkere techno. Het Britse VNV Nation met zanger Ronan Harris kwam, zag en overwon, schrijft Verhoeven: “De groep vervormt op Apple-computertjes pop, club, industrial en ambient tot versimpeld en hevig beukwerk. Het publiek wordt uitzinnig van Harris, die als een kale gorilla over het podium dendert. Enkele malen waagt hij zich zelfs aan een ballad, waarbij tempo plaats maakt voor zwaarmoedigheid. Was net nog iedereen aan het dansen, nu staat de luisteraar met het lood in de schoenen. Met de beats keert ook de euforie terug, maar de nummers zijn op geen enkele wijze hoogstaand.” De zaterdagmiddag was voorbehouden aan Duitse bands, met de groep Diorama als hoogtepunt. Peter Bijl was in De Helling en schrijft: “Met sterk songmateriaal, catchy refreinen en een enthousiaste performance, bevestigde de band zijn status als een van de voornaamste darkwave-bands die onze oosterburen momenteel rijk zijn.” Het Portugese Moonspell is een van de weinige metalacts op het programma dit jaar en sloot zaterdagmiddag af in Tivoli. “Kans om rustig toe te kijken krijgt de zaal geen moment,” vertelt Rene van der Meer. “Iets vettere basdrums hadden de nummers nog krachtiger door de zaal laten denderen, maar het fanatisme van de band zorgt er zo ook wel voor dat Moonspell de aandacht weet vast te houden. Sommige dubbele basdrumpartijen en gejaagde akkoorden geven Moonspell een black metal-achtig randje. (…) Spelen vol overgave en sfeer is het doel. En dat komt over. Portugal kan trots zijn.” Lees op 3VOOR12/Utrecht alle recensies en fotoverslagen van Summer Darkness 2006 nog eens terug.