10 jaar Nederhoplabel TopNotch

Kees de Konings label anno 2005 succesvoller dan ooit: “Misschien wil ik ooit wel een kaasfabriek in Normandië beginnen”



TopNotch is als hiphoplabel zeer belangrijk geweest voor een aantal artiesten in ons land. Labelbaas Kees de Koning was betrokken bij het succes van acts als Raymzter, Opgezwolle en recent de Jeugd van Tegenwoordig. Maar ook de door zichzelf als ‘billenfreak’ bestempelde rapclown Def Rhymz met zijn Doekoe uit 1999 kwam uit de TopNotch stal.

Kees de Konings label anno 2005 succesvoller dan ooit: “Misschien wil ik ooit wel een kaasfabriek in Normandië beginnen”

Begonnen als journalist en dj (The Dutch Mastas bij VPRO’s Villa 65) en later actief als A&R Manager bij Virgin en momenteel host bij 3VOOR12XL én eigenaar van het best lopende Nederlands hiphoplabel TopNotch: Kees de koning heeft niet stilgezeten. TopNotch bestaat nu 10 jaar en houdt op 8 oktober aanstaande een jubileumfeestje in de Amsterdamse Melkweg met TopNotch-helden als Extince en Raymzter. Tegen een journalist van Mixin.nl beweerde hij in 2002, zittend op de stoel van A&R Manager bij Virgin: “Als ik in Amerika in verhouding met hier dezelfde successen had gehad, dan was dit pand nu van mij.” TopNotch heeft onmiskenbaar een stempel gedrukt op de Nederhop scene. Al valt het succes van TopNotch niet bij iedereen goed: “Ik vind het platte popmuziek,” aldus übernederhopper Def P van Osdorp Posse, die in 1992 debuteerde met het album Osdorp Stijl bij Djax Records. Djax kan als Nederlands eerste hiphoplabel worden beschouwd. In navolging van het succes van Nederhop bracht Extince dankzij Kees de Koning in 1995 de track “Spraakwater” uit. Def P: “Ik vind het prima dat TopNotch succes heeft en wens Kees het allerbeste toe, maar het is niet mijn ding. Even kort door de bocht: ik vind dat muziek een kunstvorm is en niet iets om je ziel aan te verkopen.” Voor een combinatie van geld en kwaliteit is er volgens Def P geen plaats: “Dat is net zoiets als je moeder verkopen, maar dan in stijl.” Saul Van Stapele, journalist en schrijver van het boek Van Brooklyn naar Breukelen (2002) over 20 jaar hiphopcultuur in Nederland, neemt de woorden van Def P "met een vrachtwagen zout". "Je kunt TopNotch en Djax Records niet met elkaar vergelijken. Ze zijn allebei op hun eigen manier belangrijk geweest voor het hiphopklimaat in Nederland. In Amerika zijn er 800.000 hiphoplabels, waarom zouden er dan hier niet een paar naast elkaar kunnen bestaan? Wat mij betreft zitten we nog lang niet aan het plafond qua hiphop in Nederland. Er moet nog veel meer gebeuren, nog veel meer dope shit uitgebracht worden, of het nu pop is of underground." Kees de Koning zelf is gewoon ápetrots op 10 jaar TopNotch en zal zijn schouders ophalen bij gebrom of commentaar. “Het Nederhopklimaat in Nederland kan natuurlijk altijd beter, maar het is al zoveel gevarieerder en gezonder dan 10 jaar geleden. Ik vind het jammer dat niet iedereen bepaalde acts van TopNotch in een perspectief kan plaatsen; vergeet niet dat bijvoorbeeld Def Rhymz al in de jaren ’80 bezig was met hiphop en als een van de eerste ook in het Nederlands rapte. Tja, je kan zijn humor leuk vinden of niet, maar waarom zou ik zijn platen niet mogen uitgeven?” Hoe TopNotch er over nog eens 10 jaar uitziet, weet De Koning nog niet precies maar wél weet hij dat hij alleen maar zou kunnen uitbreiden: “Met een eenmanszaak kan je niet zoveel inkrimpen. En ik wil ook wel eens een dagje vrij, dus de schouder mag best wat breder worden. Gelukkig zijn er veel mensen om me heen die me helpen. Maar ik wil over 10 jaar niet per sé 24 uur per dag met TopNotch werken omdat het móet, maar omdat ik het leuk vind. Nu is het zelfs al gekkenwerk; er komen nu zoveel Nederlandse hiphopplaten uit! Ik hoop niet dat als ik ooit een kaasfabriek in Normandië wil beginnen, het hele imperium dan instort.” Op 8 oktober wil Kees de Koning vooral een leuk feestje vieren in de Melkweg. “Zie het als mijn verjaardag. En ik hoop dat mijn gasten, de muzikanten, het naar hun zin zullen hebben.” Optredende artiesten zijn o.a. Jawat, Kubus, De Jeugd van Tegenwoordig, Raymzter en Extince.