Voorzitter jury Popscriptie Prijs: “Popmuziek is een maatschappelijk fenomeen waar je niet om heen kan.”

Scripties over o.a. Americana en internetmuziek genomineerd

De jury van de Popscriptie Prijs heeft de genomineerden bekend gemaakt. Deze prijs voor de beste afstudeerscriptie over popmuziek, wordt woensdag 25 januari voor de vierde keer uitgereikt. 3VOOR12 sprak met twee deelnemers en de juryvoorzitter. Is een Pop Scriptie Prijs niet teveel van het goede? Moet popmuziek niet gewoon popmuziek blijven?

Scripties over o.a. Americana en internetmuziek genomineerd

Vraag een geblinddoekte wereldburger: “Rara, er is hier een popprofessor, een popinstituut, talloze muzikantengidsen, gesubsidieerde podia, een popencyclopedie, een popacademie en sinds vier jaar een Nederlandse Pop Scriptie Prijs maar bij een concert in de hoofdstad staat iedereen met zijn armen over elkaar, in welk land zijn we?” Goed zo, welkom in Nederland! Een van de vijf deelnemers aan de Popscriptie Prijs, Niels van Poecke studeerde vorig jaar af in de richting Sociologie, gespecialiseerd in Kunst & Cultuur. “Ik heb mijn zogenaamde ‘master thesis’ ingestuurd en ik was blij verrast toen ik was geselecteerd.” Uit alle inzendingen werden 13 stuks geselecteerd en daarna bleven er vijf over, waaronder die van Niels van Poecke. Zijn scriptie heet: ‘Witte Boorden & Spijkerjasjes : een onderzoek naar de ontwikkeling van smaak voor Americana’. Van Poecke struinde een tijd lang alle Americana festivals in Nederland af, ondervroeg talloze Americana fans en onderzocht het verband tussen het milieu en de muzieksmaak. “Kinderen van ouders uit de arbeidersklasse luisteren gemiddeld vaker naar country of roots,” is een voorzichtige conclusie. Van Poecke vindt het geen onzin dat wetenschap zich met popmuziek bemoeit: “In het NRC wordt over Americana én opera geschreven, popcultuur behoort nu eenmaal niet meer alleen tot de low culture. Zeker in sociologisch opzicht is dat interessant.” Eller van Buuren, zelf muzikant, schreef de scriptie 'Hoe kan ik als artiest anno 2005 het internet gebruiken om mijn muziek aan de man te brengen?: de ontwikkeling van muziek op het internet'. Van Buuren studeerde aan de Rock Academie in Tilburg. “Ik vind het moeilijk om te zeggen dat ik het ermee eens ben dat popmuziek in Nederland geinstitutionaliseerd wordt. Wel is popmuziek in Nederland steeds belangrijker geworden. Daar hoort ook ondernemerschap bij. Maar ik geniet nog net zo van het spelen met mijn band.” Van Buuren stond als gitarist al in de Arena en de Ahoy’. Met zijn broer Armin, de dj. Juryvoorzitter Jan van der Plas (schrijver van de Muzikantengids en Oor’s Popencyclopedie, muzikant, projectmanager, interviewer, ex-redacteur van Music Maker en Aloha, samensteller van de televisiedocumentaireserie Nederpop Met Hart En Ziel) legt uit: “Je kan er niet omheen, popmuziek in Nederland. Het is een maatschappelijk fenomeen, en bovendien steeds belangrijker voor onze economie. Het klinkt weinig als popmuziek 1% van onze handelseconomie behelst, maar zet daar eens onze 3% landbouw en visserij tegenover. En dat heeft nog een eigen ministerie.” Van der Plas begrijpt dan ook niet dat het lage bedrag dat MusicXport waard is (lees ook het andere 3VOOR12 artikel, eerder deze week), een probleem voor de staatssecretaris zou zijn. Maar slaat Nederland ook niet een beetje door met geïnstitutionaliseerde popmuziek? “Ach, degene die hard riep dat de popsector zich niet zou moeten aanstellen, is Albert Verlinde van RTL Boulevard. Terwijl die met zijn musicals mooi wel subsidie binnenhaalde. We moeten Nederland als popmuziekland serieus nemen, zeker sinds de jaren ’90. We zijn nogal geneigd kneuterig te doen als het om Nederlandse successen gaat, maar Within Temptation en zelfs Chipz zijn topacts in het buitenland. Dus daarom is zo’n Pop Scriptie Prijs ook belangrijk, het is ook een onderdeel geworden van onze wetenschappelijke meritis.” Aan de Popscriptie Prijs kunnen zowel HBO- als universiteitsscripties meedingen. De jury bestond dit jaar uit Jan van der Plas (Oor, Muzikantengids), Tom Engelshoven (Oor, winnaar Pop Pers Prijs), Leenke Ripmeester (Universiteit van Amsterdam) en Tom ter Bogt (Hoogleraar Popmuziek, Universiteit van Amsterdam).