Lustrumjaar Excelsior in teken van verbreding Lustrumjaar Excelsior in teken van verbreding

Ferry Roseboom: “We zijn nooit echt een retrolabel geweest”

Lustrumjaar Excelsior in teken van verbreding

Ferry Roseboom: “We zijn nooit echt een retrolabel geweest”

Dit jaar staat Excelsior Recordings in het teken van de verbreding. De specifieke sixties garage popsound heeft zich al verbreed tot alles van polderpop tot orgelrock, maar volgend jaar liggen ook de eerste hiphop- en funkplaten in de planning.

Ferry Roseboom: “We zijn nooit echt een retrolabel geweest”

In de tien jaar van haar bestaan heeft Excelsior Recordings een hoop artiesten zien komen en gaan. Caesar, Scram C Baby, Spinvis, Daryll-Ann, Spinvis en zZz zijn slechts een greep uit de rijke geschiedenis van het gerenommeerde Nederlandse indielabel. Wat begon als een sixties garage label met een nadrukkelijk eigen sound, heeft zich de laatste jaren steeds meer ontpopt als een merknaam voor kwaliteits-indiepop in de breedste zin van het woord. Naast de Nederlandstalige polderpop van Spinvis, de macabere orgelrock van zZz en de catchy popsongs van Gem wil labelbaas Ferry Roseboom zich nu ook gaan toeleggen op het uitbrengen van hiphop en funk. Er ligt een plaat van hiphopcrew Represailles in de planning en ook funkcollectief Lefties Soul Connection is benaderd door Excelsior. Excelsior begon in 1995 uit onvrede over de vastgeroeste situatie in de muziekindustrie. Platenbaas Ferry Roseboom zocht een label om Darryl-Ann onder te brengen. De eerste release werd een succes. Al gauw groeide het label uit tot een sterke entiteit binnen het indiepop-circuit. De eerste vijf jaar had Excelsior vijf bands onder haar hoede: Darryl-Ann, Caesar, Benjamin B, Johan en Scram C Baby. De laatste vijf jaar zocht Excelsior het breder en werden bands als Spinvis zZz en Gem getekend. Zo is de specifieke sixties garage sound die veel mensen met het label associëren nu onderdeel geworden van een breed muzikaal spectrum. “We zijn niet het retrolabel waar we soms voor versleten worden”, vertelt Roseboom in Dubbel Check. “Vanaf het begin hebben we diversiteit in het aanbod gehad, maar die is de laatste jaren steeds groter geworden.” Roseboom laat zich bij beslissingen voor Excelsior liever leiden door zijn gevoel dan door economische overwegingen. “Het is belangrijker of iets klikt, dan of iets in een bepaald plaatje past”, vindt hij. Zo heeft Excelsior zich in het decennium van haar bestaan niet in één bepaalde richting ontwikkeld, maar heeft het wel de naam gekregen garant te staan voor goede muziek. Roseboom: “Het uitbrengen van zZz was een creatieve ingeving. Economisch gezien was dat niet een verantwoorde keus. Maar met de buzz rond hun Amerikaanse tour is na een paar jaar ook in Nederland eindelijk het balletje gaan rollen.” Alvin Bartels van de Lefties Soul Connection hoopt met de aankomende releases op Excelsior een nieuwe markt aan te boren. “We beginnen in janurari met een compilatie-cd en dan hopen we in september een album uit te brengen”, vertelt hij. Excelsior vertegenwoordigt voor hem niet één bepaalde stijl, maar hij ziet het wel als een rock-georienteerd label. “Dat biedt weer perspectief voor ons”, vindt hij. De muziek die de Lefties Soul Connection maakt mag dan qua genre wezenlijk verschillen van wat Excelsior voorheen heeft uitgebracht, Bartels ziet zeker overeenkomsten. “Wij hebben een zekere rauwheid in onze muziek, die Excelsior denk ik wel aanspreekt.” Wat hem in het label aanspreekt is de gedurfde houding van he label. “De majors spelen alleen maar op safe. Maar Excelsior gaat tenminste nog echt voor de muziek.” De stap naar funk en soul mag gewaagd zijn, naast de hip-hop en funk releases staan ook nog een Spinvis album, de nieuwe plaat van Alamo Race Track en een Caesar – Best Of cd in de planning. Dus Ferry Roseboom en de zijnen hebben drukke vooruitzichten in het lustrumjaar van hun uit de kluiten gewassen indielabel.

nu op 3voor12