In iedere tourbus van een band staat wel een spelcomputer. Zo ook in die van geluidsfreak Amon Tobin. Daarop werd vooral Tom Clancy’s Splinter Cell gespeeld, een spel waar Tobin niet echt in uitblinkt: “Ik wist niet dat de fabrikant van plan was nog een versie van het spel op de markt te brengen. De grap is dat ze mij vroegen de soundtrack te maken. Uiteindelijk mocht ik maken wat ik wilde, zonder beperkingen. Dat was voor mij een uitdaging. Ik heb altijd al een soundtrack willen maken. Zelfs zonder beelden zou ik nog een soundtrack hebben willen maken.”
Nu de soundtrack is verschenen op het album Chaos Theory is het ook weer tijd om de podia van de wereld af te struinen. Tobin: “Van het album is een surround mix verschenen. Nu is de uitdaging om ook de live show in surround uit te voeren. Dat gaan we doen door verschillende draaitafels op het podium te zetten en verschillende geluidsinstallaties in de zaal. Uiteindelijk krijg je een ‘real time surround mix’. Ik ben benieuwd of het zal werken.”
De nummers van Tobin zijn opgebouwd uit fragmenten van oude platen. Hij zweert bij vinyl. En als je een ongewone manier van werken hebt, is ook het resultaat een beetje vreemd. Tobin: “Maar ik zou nooit meer terug gaan naar een traditionele manier van liedjesmaken. Dat zou een stap terug zijn.”
Tobin is dus geregeld in platenwinkeltjes te vinden, waar hij de bakken afstruint. Maar hij vindt zichzelf geen professionele ‘digger’. Hij koopt namelijk de schijven die de meesten laten staan. Tobin: “Ik heb een vreemde collectie van slechte platen. Maar ik koop vooral vinyl. Dat vormt toch de hoeksteen van mijn verzameling.”
Het album Chaos Theory is verschenen bij Ninja Tune. Luister naar het hele interview van Niels Post met Amon Tobin in Dubbel Check
De hoeksteen van de platenkast van Amon Tobin
Amon Tobin: “Ik sample alleen van hele slechte platen”
Amon Tobin heeft het samplen naar een hoger plan getrokken. Hij samplet vooral van slechte platen die niemand wil hebben. Zijn laatste album, Chaos Theory, is een soundtrack en wel een hele unieke, namelijk van een videogame Tom Clancy's Splinter Cell 3. Onlangs stond hij de pers te woord. Dat deed hij onder het genot van een blowtje, zodat het niet teveel als werk aanvoelde. Niels Post bleef nuchter en nam een microfoon mee.