Chemistry BV heeft het publiek niet aan een touwtje Chemistry BV heeft het publiek niet aan een touwtje

Eelko Anceaux: “Doorstart vrij moeizaam, maar te vroeg voor conclusies”

Chemistry BV heeft het publiek niet aan een touwtje

Eelko Anceaux: “Doorstart vrij moeizaam, maar te vroeg voor conclusies”

Party-organisatie Chemistry BV verruilde rond de jaarwisseling haar vaste stek Escape aan het Amsterdamse Rembrandtplein voor Marcanti Kingdom in Amsterdam West. Inmiddels is de verflucht verdwenen en is het tijd om eens te kijken wat de gevolgen zijn van zo’n verhuizing. Eelko Anceaux: “Het gaat vrij moeizaam, maar het is nog te vroeg voor conclusies”

Eelko Anceaux: “Doorstart vrij moeizaam, maar te vroeg voor conclusies”

Nadat het contract met onderkomen Escape na tien jaar afliep, koos Eelko Anceaux begin dit jaar eieren voor zijn geld en verhuisde hij zijn succesvolle avond Rush uit het centrum van Amsterdam naar Marcanti Kingdom in Amsterdam West. Na twee maanden is het nog wel even wennen voor zowel het publiek als party-organisatie Chemistry BV. Anceaux: “Het gaat vooralsnog vrij moeizaam. De sfeer is heel goed, maar we hebben de bezoekersaantallen die we in de Escape hadden nog niet gehaald. Ik zeg altijd: wij hebben het publiek niet aan een touwtje. In de beleving van het publiek ligt Marcanti Kingdom te ver uit het centrum. Daarnaast is het natuurlijk erg koud en is de winter altijd een slappe tijd. Het publiek heeft ook nog altijd minder te besteden en moet dus keuzes maken. Het is in ieder geval wel duidelijk dat de verhuizing geen makkelijke stap was. Maar we zijn optimistisch, anders waren we er natuurlijk nooit aan begonnen.”” Er zijn volgens Anceaux nog wel meer redenen om te verklaren waarom de teller op 450 bezoekers blijft hangen. “Marcanti Kingdom heeft bij een deel van het publiek een slechte naam. Wij vinden het een mooie locatie, maar veel mensen kennen het vooral door cheesy feesten van B-organisatoren.” Het is nog te vroeg om conclusies te verbinden aan de tegenvallende bezoekers aantallen. Wie de website van Chemistry BV bezoekt, wordt verzocht een vragenlijst in te vullen. Anceaux: “Dat is geen publieksonderzoek. Wij werken sinds kort samen met de Stichting Ideëel Organiseren. Het is iets om ons publiek te wijzen op organisaties als het Rode Kruis of Vluchtelingenwerk. Zelf geloof ik niet in publieksonderzoek. Daar ben ik misschien te arrogant voor. Je moet het publiek gewoon aanvoelen en iets overtuigends neerzetten.” En zo speelt Chemistry op het moment in op het verschijnsel metroseksualiteit: heteromannen die hun vrouwelijke kant tonen. “We hebben nu ook weer voor het eerst iets op vrijdag geprobeerd: The Outcast, samen met twee gay-organisaties. Het is een nieuwe mix tussen gay en hetero. De eerste keer was het in ieder geval heel leuk. We wachten af hoe dat verder gaat.” Anceaux heeft zijn zinnen vooral op de zaterdagavond gezet. “Maar daar kunnen we pas mee beginnen als het warehouse opengaat. Mensen denken bij Chemistry altijd aan de zaterdagavond. Het is voor ons belangrijk dat we weer een zaterdag hebben. Dat is toch de belangrijkste uitgaansavond.” Anceaux zoekt andere organisatoren op om tot mogelijke oplossingen voor deze moeizame tijd te komen. “Om van Marcanti Kingdom een succes te maken, moeten we de handen ineen slaan. Het bezoekersaantal moet op zijn minst verdubbelen.”

Nu op 3voor12