Niet alleen de rappers, maar ook de auto’s. Niet alleen de sexy zangeressen, maar ook mode en grote openhartige interviews. Met deze uitgekiende mix weet het urban lifestyle magazine Vibe een oplage te halen van 900.000 exemplaren in Amerika. Anders dan zijn grote hip-hop concurrent The Source is Vibe Magazine meer een familieblad, dat evenveel mannelijke als vrouwelijke lezers weet te trekken. Dat maakt het aantrekkelijk voor adverteerders.
Tot voor kort klopten buitenlandse uitgeverijen tevergeefs aan bij Vibe uitgever (en Michael Jackson-producer) Quincy Jones voor een licentie. Dat het nu wèl opeens in Nederland kan, heeft volgens Riza Tisserand, managing editor van de Nederlandse Vibe, te maken met het imago van Nederland en zijn uitgeverij Wisebourne Publishing. Tisserand: “Amsterdam heeft aanzien in de urban wereld. Def Jam baas en Vibe oprichter Russell Simmons had voor het eerst succes buiten de Verenigde Staten met Run D.M.C. in Nederland. Wat ook meespeelt is dat onze uitgeverij zich eerder heeft bewezen door het concept van Cosmopolitan en Playboy succesvol naar de Russische markt te kunnen vertalen.”
Tisserand is vol goede moed en wijst op het succes van urban website Partypeeps 2000 en de Urban Experience feesten. De recente ondergang van het urban magazine Touch wijt hij aan een gebrek aan continuïteit: “Hun beleid was heel onduidelijk, want je kon geen jaarabonnement nemen, maar een abonnement voor tien nummers. Dus je moest maar afwachten wanneer die kwamen.” Tisserand gelooft in ieder geval niet in het verhaal dat urban liefhebbers liever online lezen dan in bladen: “Als mensen dàt nog steeds geloven, geloven ze ook vast dat iedereen die van urban houdt uit de jungle komt. Lange Frans en Baas B, de populairste rappers van het moment, zitten op de universiteit. En als je èrgens leert lezen…”.
Over de oplage (“wordt hoog”) en de prijs - een jaarabonnement op de Amerikaanse versie kost in Nederland 46 euro - wil Tisserand nog niets kwijt. Het op 21 oktober te verschijnen nulnummer van ongeveer 100 pagina’s is een verzameling van vertaalde Amerikaanse artikelen en enkele Nederlandse artikelen over ondermeer zanger Brace en waarom black cinema in Nederland niet loopt. Tisserand heeft voor het vullen van de Nederlandse inhoud inmiddels acht freelancers aangetrokken. Het nulnummer wordt vooral als visitekaartje voor marketingmensen op de markt gezet. Daarna is het de bedoeling vanaf maart maandelijks uit te komen. Of zelfs eerder, wanneer het succes groot is.
Er komt in ieder geval ook een Nederlandse website van Vibe met nieuws en een speciale afdeling voor members. Of Vibe in Nederland in de toekomst ook award shows gaat presenteren en samen gaat werken met urban radiostations, zoals in Amerika het geval is, weet Tisserand nog niet: “Maar niets is onmogelijk bij ons!”
Urban lifestyle magazine Vibe binnenkort ook in Nederland
Managing editor Riza Tisserand: “Bij ons is niets onmogelijk!”
Op 21 oktober verschijnt het nulnummer van de Nederlandse versie van het urban lifestyle magazine Vibe. Het is voor de eerste keer dat het grote Amerikaanse blad een buitenlandse licentie verschaft. Volgens managing editor Riza Tisserand is het een kwestie van de juiste uitgever. Maar ook: “Amsterdam heeft aanzien in de urban wereld.”