Nieuwe producent Noorderslag: "Alles kan beter en moet beter" Nieuwe producent Noorderslag: "Alles kan beter en moet beter"

Frans Vreeke aangetrokken voor noordelijk festival

Nieuwe producent Noorderslag: "Alles kan beter en moet beter"

Frans Vreeke aangetrokken voor noordelijk festival

Frans Vreeke zal per 1 november producent worden van Noorderslag. Hij vervult hiermee een vacature die sinds juli 2003 openstaat. Vreeke, geen onbekende in de Nederlandse muziekwereld, heeft zo zijn ideeën over Noorderslag. “Alles moet beter en kan beter.” Toch vindt hij het te vroeg om daar specifiek op in te gaan.

Frans Vreeke aangetrokken voor noordelijk festival

Na ruim een jaar heeft Noorderslag eindelijk een producent gevonden. Frans Vreeke zal interim Robert Bangma per 1 november opvolgen. Samen met artistiek directeur Peter Smidt gaat hij leiding geven aan het driedaagse evenement. Vreeke werkte eerder als manager van popgroepen en de laatste jaren was hij interim-manager in de media- en cultuursector van Bureau Berenschot. Bij Berenschot heeft hij podia als De Oosterpoort en Waterfront doorgelicht. Sinds juli 2003 is er de vacature voor producent van Noorderslag. Waarom Vreeke nu pas toehapt? “Dat is simpel: ik ben pas vorige maand gevraagd. Toen heb ik meteen ja geroepen, want ik vind het een fantastisch festival. Van de achttien edities heb ik er niet gek veel gemist.” Natuurlijk was Vreeke al langer op de hoogte van de vacature. In het voorjaar van 2004 is hem zelfs gevraagd of hij wellicht geschikte kandidaten wist. “Ik was toen in de veronderstelling dat het om een kleine parttime baan ging, aangezien Robert Bangma er ook maar één dag per week mee bezig is. Het betreft echter een bijna fulltime functie. Het zal voor mij een hoofdbaan vormen. Het ligt voor de hand dat ik daarnaast actief blijf op het adviesgebied, mogelijk in samenwerking met Berenschot.” Vreeke heeft zo zijn ideeën over Noorderslag. “Alles moet beter en kan beter. Maar het is nu nog te vroeg om daar specifiek op in te gaan.” Als hij dan toch een paar schotten voor de boeg moet noemen: “Het is niet handig dat er met drie namen gewerkt wordt. Noorderslag, Noorderslag seminars en Eurosonic. Dat communiceert lastig. Bovendien is Noorderslag een heel Nederlandse naam voor een internationaal evenement. Anderzijds zijn het ook begrippen, merknamen. We moeten er over nadenken hoe we dat aan gaan pakken.” Verder vindt Vreeke de seminars jaarlijks wisselend van kwaliteit. “Afgelopen keer vond ik ze minder, in 2003 waren ze een stuk interessanter. Dat ligt natuurlijk ook aan de ontwikkelingen in het veld. Ik wil die kwaliteit constanter maken. Daarvoor moeten we de juiste mensen erbij gaan betrekken.” Vreeke wil geen namen noemen van acts die hij beslist op Noorderslag 2005 wil zien. “Daar is een programmacommissie voor, die wil ik niet voor de voeten lopen. Ik ben producent en maak samen met artistiek directeur Peter Smidt Noorderslag. Ik mag natuurlijk wel advies geven aan de programmacommissie. En hoe beter het advies, hoe groter de invloed. Trouwens, ik heb niet een uitgesproken favoriete act op dit moment.”

nu op 3voor12