Niet alle Mojo-concerten exclusief naar RTL Nederland door deal

Artiesten moeten eerst akkoord gaan met mediapartnerschap

Mojo vindt in RTL Nederland een structurele mediapartner. De commerciële zender mag zich exclusief aan een aantal Mojo-concerten verbinden in ruil voor promotie op radio en televisie. Dit betekent niet dat RTL Nederland alle concerten kan claimen. Artiesten of hun management moeten hier eerst mee akkoord gaan.

Artiesten moeten eerst akkoord gaan met mediapartnerschap

Concertorganisator Mojo heeft in RTL Nederland een structurele mediapartner gevonden. De komende drie jaar mogen de radiozenders van RTL zich exclusief verbinden aan een concert van artiesten die bij de zender passen. In ruil daarvoor wordt op tv reclame gemaakt voor de concerten. Dit betekent niet dat RTL Nederland alle Mojo-concerten kan claimen. De artiest moet hier eerst mee akkoord gaan. Mojo is blij met de deal met RTL Nederland, al zegt de concertorganisator ook dat het nauwelijks een noviteit betreft. “Tot nog toe sloten we de deals per project, bijvoorbeeld Sky Radio dat het concert van Dido presenteert. Dat zullen we blijven doen, alleen is dit bij RTL Nederland nu vastgelegd voor een periode van drie jaar”, zegt woordvoerder Jan-Willem Luijken. “Het is gunstig voor ons omdat we zo promotie krijgen op televisie, een duur medium om op te adverteren.” RTL Nederland is eigenaar van tv-zenders RTL 4, 5 en Yorin en radiostations RTL FM en Yorin FM. Mojo garandeert RTL Nederland dat ze zich aan een x-aantal concerten exclusief kan verbinden. Het staat echter nog niet vast van welke artiesten dat zal zijn. RTL Nederland zoekt artiesten die bij het format van de zenders passen, zoals Madonna, Robbie Williams, U2, Oleta Adams, Lionel Richie en Lenny Kravitz. De artiest of het management moet ook akkoord gaan met de samenwerking met RTL Nederland. Theoretisch kan het dus gebeuren dat een artiest kiest voor een andere mediapartij, terwijl RTL Nederland ook interesse had. Platenmaatschappij BMG spreekt van een vergaande samenwerking. Robbie Langendorff, hoofd promotie, begrijpt waarom Mojo juist voor RTL Nederland heeft gekozen. “Daar zit een tv-kanaal achter, dat heeft Radio 538 bijvoorbeeld niet. Nu kan RTL met veel reclame kenbaar maken dat ze de laatste, of eigenlijk de enige kaarten weggeven voor een bepaald concert. Maar wat belet andere mediapartijen om zelf ergens twintig kaarten te kopen en die weg te geven?” Michiel Ten Veen, hoofd business affairs bij Warner, denkt niet dat RTL Nederland nu talloze concerten gaat uitzenden. “Als puntje bij paaltje komt, doen ze misschien tien procent van wat ze aangeboden krijgen.” Ten Veen benadrukt dat de desbetreffende artiest akkoord moet gaan met RTL Nederland als mediapartner. “Toen de Music Hall werd opgeleverd sloot Mojo een deal met KPN, dat ze alle concerten daar exclusief mochten webcasten. KPN helemaal blij, maar die wist volgens mij toen niet dat ze eerst de rechten moeten verkrijgen. In al die jaren is er misschien één van onze artiesten daar gewebcast.” Ten Veen kan niet zeggen hoeveel Warner nu met Yorin FM of RTL FM doet. “Maar alle grote deals belanden op mijn bureau, volgens mij heb ik nog nooit iets met RTL Nederland gezien.”