Mojo's Music Magazine: service voor je broekzak

Eindredacteur Alfred Bos: “Wij gaan op geen enkele manier concurreren”

Nog een maand wachten, maar dan ligt het er toch echt: Mojo’s Music Magazine. Het nieuwe popblad telt 64 pagina’s en verschijnt in een oplage van 50.000 stuks. Bezoekers van Mojo-evenementen krijgen het blad gratis mee. Het prentbriefkaartenformaat van het tijdschrift past gemakkelijk in de broekzak.

Eindredacteur Alfred Bos: “Wij gaan op geen enkele manier concurreren”

3VOOR12 meldde het een kleine maand geleden al: Mojo gaat een eigen blad beginnen. Vandaag trad de concertorganisator naar buiten met de details. Komende maand verschijnt het eerste nummer van Mojo’s Music Magazine, het muziektijdschrift van Mojo Concerts. Eindredacteur van het blad is Alfred Bos, oudgediende van muziekkrant OOR en NRC Handelsblad. Bos: “Wij leveren een gratis service aan concertbezoekers. Daarom verschijnt het blad in broekzakformaat.” Dance-organisator ID&T heeft ook een eigen tijdschrift. Mensen die een ID&T-evenement bezoeken krijgen een gratis abonnement op het blad. Maar Mojo heeft niet de kunst afgekeken van ID&T. Volgens Jan Willem Luyken van Mojo leefde het idee voor een dergelijk blad al lang. Luyken: “ID&T richt zich ook op één doelgroep. Wij hebben verschillende evenementen en vele doelgroepen. Eigenlijk willen wij onze bezoekers gewoon een mooi boekje meegeven. Een soort kadootje.” De voorzet voor het initiatief werd ruim een jaar geleden gegeven. Bos: “Het idee ontstond niet uit onvrede met de bestaande muziekpers. Dit blad komt er gewoon bij. Het is ook niet de bedoeling dat wij gaan concurreren met bestaande tijdschriften.” Mojo’s Music Magazine verschijnt meteen in een oplage van 50.000 en zal 64 pagina’s tellen. Bos schrijft vooralsnog het blad samen met bladmanager/redacteur Frank Bloemen vol. “Maar Frank doet meer aan productie, ik ben de tekstboer. Het is nog wel even flink buffelen voor het eerste nummer. Qua onderwerpen zitten we in ieder geval vol.” Voor een bladenmaker zou het A6-formaat wel eens een beperkende factor kunnen zijn. Bos: “Dat valt wel mee hoor. Ik heb nu een voorbeeld hier liggen en er is niets mis met de leesbaarheid.” Of er ruimte voor eigen fotografie is, is niet helemaal duidelijk: “Dat heeft met de zakelijke kant te maken, dus daar ben ik niet van op de hoogte.” Naast nieuws en cd-besprekingen zit in het blad ook een uitgebreide concertagenda. Bos: “Of er alleen maar ruimte in die agenda is voor Mojo-evenementen? Daar ga ik wel van uit.” Mojo’s Music Magazine wordt tien keer per jaar gratis verstrekt bij Mojo concerten en evenementen. De kosten van het tijdschrift zullen niet verrekend worden met de entreeprijs van het evenement. Luyken: “We hebben wel adverteerders in het blad. Maar we hebben geen winstoogmerk. Mojo’s Music Magazine is gewoon een kadootje.”