Gitarist Tony Slug: “Een tent platspelen is beter dan seks en drugs” Gitarist Tony Slug: “Een tent platspelen is beter dan seks en drugs”

Gitarist van Nitwitz, BGK, Loveslug en Spades in Ziel & Zaligheid

Gitarist Tony Slug: “Een tent platspelen is beter dan seks en drugs”

Gitarist van Nitwitz, BGK, Loveslug en Spades in Ziel & Zaligheid

Dit jaar zit Tony Leeuwenburgh 25 jaar in de muziek. Begonnen als bassist bij de legendarische punkband the Nitwitz, tourde hij met die band en groepen als BGK, Loveslug, The Spades en Reflud de wereld rond. Deze week schoof de jubilaris bij Leonieke Daalder aan tafel in Ziel & Zaligheid.

Gitarist van Nitwitz, BGK, Loveslug en Spades in Ziel & Zaligheid

Ondanks dat hij dit jaar viert dat hij 25 jaar gitaar speelt, is Tony Leeuwenburgh niet echt geschoold. “Als je 28 Hits van Chuck Berry hebt, weet je genoeg over muziek.” Eind jaren 70 leerde hij zichzelf bas en gitaar spelen en sloot naadloos aan bij de ‘do it yourself-mentaliteit’ van de opkomende punkgeneratie. Tony werd bekend als stuwende kracht achter punk legendes Nitwitz en BGK. Later speelde hij in Loveslug waardoor hij beter bekend werd als Tony Slug. De laatste jaren speelde hij naast de Nitwitz ook in The Spades. Het gezin Leeuwenburg –vader werkte bij de gemeente, moeder was huisvrouw en een broertje en zusje- was een echt VPRO/PvdA-gezin. “De Telegraaf kwam er bij ons niet in. Mijn ouders hielden van klassieke muziek en we praatten vaak over muziek en cultuur.” Wat nou de belangrijkste levensles is die Tony van huis uit mee kreeg, daar is hij nog niet helemaal achter. “Misschien wel dat je hard moet werken in je leven. Maar die les is eigenlijk bij mij mislukt.” Wat hij wilde worden toen hij nog op de lagere school zat, weet hij niet meer. Maar wat inmiddels het leukste in het leven is, weet hij wel: “Een tent platspelen is beter dan seks en drugs” Op de lagere school was Tony een eenling, een dromer. Hij las veel. Toen hij als ‘brugsmurf’op de middelbare school kwam zag hij oudere jongens met Blue Oyster Cult jasjes en petjes met nazi-emblemen. “En toen ik de Ramones in 1976 in de Haagse Post zag dacht ik ‘wow!’ In 1978 kocht ik een goedkoop basje en begon met een vriendje de Nitwitz. We wilden nog sneller dan The Ramones spelen.” Later switchte Tony naar gitaar. Hij kreeg op een blauwe maandag pianoles. Dat werd niks. Wel kwam hij er achter dat hij was gezegend met een absoluut gehoor. “Maar dat is inmiddels behoorlijk beschadigd door al dat lawaai.”

nu op 3voor12