De Consumentenbond haalt vandaag in de Consumentengids uit naar ticketbureaus. De belangenorganisatie vindt het onterecht dat consumenten niet de servicekosten terugkrijgen als een concert niet doorgaat. De servicekosten kunnen oplopen tot 4,45 euro per kaartje. Wie via internet bestelt, betaalt daar zelfs tot 2,43 euro per kaartje bij.
Het Haagse Ticketservice zal niet zelf overgaan tot het terugbetalen van de servicekosten. “Dat is onze bedrijfspolicy”, zegt directeur Peter van Ruijven. “Als een concert niet doorgaat, hebben wij wel ons werk gedaan. We laten de organisatie van een concert beslissen of ze ook de servicekosten willen vergoeden. Meestal kiezen ze ervoor om alleen de kale ticketprijs terug te betalen.”
De Consumentenbond vindt dat niet in de haak en stelt dat het ticketbureau die kosten bij de organisator moet zien te krijgen. “Het is eerlijker dat de organisator, die het ticketbureau inhuurt, het grootste deel van die kosten draagt in plaats van de consument. Vooral ook omdat de consument vaak geen goedkoper alternatief heeft dan een duur ticketbureau”, aldus de bond.
Consumentenbond valt ticketbureaus aan op servicekosten
Klant de dupe bij annuleren concert
Iedereen heeft het wel eens meegemaakt. Je koopt een concertkaartje, verheugt je op het optreden en dan… breekt de artiest zijn been en wordt het optreden gecanceld. Het geld voor het kaartje krijg je terug, maar naar de betaalde servicekosten kun je fluiten. En dat vindt de Consumentenbond niet in de haak. Ticketservice voelt zich echter niet schuldig.