Miss Kittin kijkt liever niet naar haar fans

Het solo debuut van de Franse electropopzangeres en dj Caroline Herve beslaat een breder spectrum dan wat we tot nu toe van haar kenden. Sander Kerkhof sprak met Miss Kittin aan de vooravond van haar optreden op Speakerplay (samen met Dave Clarke en Jeff Mills) in de Bijlmer Bierhal.

'Every night with my star friends. We eat caviar and drink champagne. Sniffing in the V.I.P. area. We talk about Frank Sinatra. Do you know the Frank Sinatra? He's dead, he's dead. Hahahahahaha.' (Miss Kittin & The Hacker - 'Frank Sinatra') Miss Kittin, de verveelde Franse stoeipoes. De koele electroprinses in het kinky zustersuniform. De soepel pulserende dominatrix werd dé stem van de electro revival. Na succesvolle samenwerkingen met The Hacker (onder meer 'Frank Sinatra'), Felix Da Housecat (o.a. 'Silver Screen Shower Scene') en T.Raumschmiere ('The Game Is Not Over') besloot Caroline Hervé zelf een plaat te maken. 'I.com' is het verrassend diverse resultaat, want Miss Kittin komt op plekken waar ze nog niet eerder geweest is. Ze wilde een plaat maken die gevarieerd is en die klinkt als dingen waar ze thuis graag naar luistert. Belangrijk was om de popstructuur te behouden. "Ik wilde niet per se solo omdat ik ontevreden was over mijn muzikale partnerships, want die waren heel succesvol. The Hacker moest daarom ook absoluut op dit album terug komen. Maar ik denk dat hij niet geïnteresseerd was geweest in het exploreren van alle verschillende muzikale stijlen die uiteindelijk op de plaat terecht zijn gekomen." Miss Kittin zag de afgelopen jaren alle hoeken van de wereld als dj en maakte naast alle hoogtepunten ook kennis met de mindere kanten van het vak. De eerste single 'Professional Distortion' gaat daar over. "Het liefst zou ik alleen maar dj'en en muziek maken, maar ik kan meneer Spock niet vragen om te teletransporteren van de ene naar de andere plek. Ik moet nu eenmaal soms vliegen en in hotels slapen en taxi's nemen. 'Vervuiling' noem ik dat. Gelukkig kan ik de vervelende dingen tot een minimum beperken. Ik heb bijvoorbeeld altijd iemand bij me als ik draai. Zodat ik niet word lastig gevallen door handtekeningjagers en dat soort dingen. Ze moeten begrijpen dat ik aan het werk ben en ik niet twee dingen tegelijkertijd kan doen." Ze wil niet onaardig overkomen, maar als Miss Kittin aan het werk is, kijkt ze liever niet te vaak naar de dansende massa. "Ik ben er achter gekomen dat ik niet echt naar het publiek hoef te kijken om de 'vibe' te voelen. De laatste jaren kreeg ik zo veel aandacht als dj en ik kan me niet vaak niet goed concentreren als zoveel ogen op me gericht zijn. Mensen staren gewoon naar je en zuigen de energie uit je. Ik sluit me daarvoor af en probeer geconcentreerd te blijven. Het hangt er ook vanaf wat voor soort publiek is. Als het een 'cool' publiek dan is het te gek, iedereen danst en er is een soort 'tolerance communication.' Maar op sommige plekken zijn mensen zo ver heen door drugs of drank, worden gek en gedragen zich niet. En als je ze dan ook maar één blik gunt, dan springen ze je op de nek. Gewoon gevaarlijk. En dan kijk ik dus liever even niet." Luister ook naar het complete interview. Kijken naar Miss Kittin kan op 29 mei op Speakerplay in de Bijlmer Bierhal, waar ook Jeff Mills en Dave Clarke te zien zijn. En op zondag 30 mei staat ze ook in Doornroosje, Nijmegen.