Like A Tim over hiphop en house: het ene was met en het andere zonder rap

Tim van Leijden in Ziel & Zaligheid

Like A Tim, heet officieel gewoon Tim van Leijden, komt uit Rotterdam, stapte zo’n vijftien jaar geleden in de elektronische muziekwereld en is te gast in Ziel & Zaligheid. Aan de hand van een zelfgekozen playlist legt lijkbleke Tim z’n muzikale ziel bloot: van Henk en Henk naar Casio-keyboardjes, over Herbie Hancock en Prince tot remixes voor Speedy J en Robert Armani.

Tim van Leijden in Ziel & Zaligheid

Het begon allemaal in 1982 met het singletje Sinterklaas, Wie Kent Hem Niet? dat de negenjarige Tim van Leijden kocht in de zomer (!) van 1983. Zijn liefde voor elektronica begon bij de clip van Rockit van Herbie Hancock. “Toen ik die clip zag, zat ik aan de buis gekluisterd. Ik kon die clip niet vaak genoeg zien en als je hoopte hem ooit opnieuw te zien, misschien in Toppop van volgende week of zo. En als je dan net zapte was ie weer voorbij.” Daarna sprong de muzikale vonk richting Prince. “Nu snap ik niet waarom ik Prince toen al zo leuk vond. Ik vond het wel een tof image met die roze zooi, die paarse dingen en die moto’s. Het was toen vooral ook gewoon popmuziek.” Kleine Tim gebruikte zelfs zijn tekentalent om een Prince-strip te maken. Later volgde hij een grafische opleiding, maar koos uiteindelijk toch voor de muziek. Nu stopt hij wel nog veel tijd in het ontwerp van zijn cd-hoezen.” Van tekenen en graffiti -“Sommige metro’s zaten toen onder de Like A Tim”- was het maar een kleine stap naar hiphop. Rond 1988 kwam hij via de hiphop in contact met house –“het ene was met en het andere zonder rap”- en kocht hij z’n eerste Roland-drumcomputertje. “Je kon er nummers mee maken, maar ze klonken voor geen meter.” De inspiratie kwam van de strakke Chicago-house, en stilaan kwamen er professionelere drumcomputers en synths en bracht hij onder de naam Origin zijn eerste twee maxi’s uit via het Belgische ARS-records. “Het zijn geen schandelijke plaatjes, maar niet echt mijn eigen ding. Ik had nog maar pas die professionele apparatuur, was nog op zoek en daarom waren die dingen beter niet uitgebracht.” Lange tijd zat hij bij het Djax Up Beats-label. “Ik ben nogal een teruggetrokken type, dat niet naar feestjes gaat waar je nieuwe mensen uit de muziekwereld ontmoet, en was al blij dat zij mijn dingen uitbrachten.” Maar later kwam hij via remixwerk voor Speedy J. bij het Rephlex-label terecht om na omzwervingen bij o.a. Alec Empires Geist Records zijn eigen labeltje, Like Records, op te richten. “Dat voelt heel ontspannen en ben ik mijn eigen scheidsrechter.” Luister naar de hele uitzending van Ziel & Zaligheid waarin Sander Kerkhof praat met Like A Tim.