BMG verlaagt prijzen en komt met drie versies cd’s BMG verlaagt prijzen en komt met drie versies cd’s

Platenmaatschappij brengt ‘antipiraterij-cd’ op de markt

BMG verlaagt prijzen en komt met drie versies cd’s

Platenmaatschappij brengt ‘antipiraterij-cd’ op de markt

Platenmaatschappij BMG bindt in Duitsland de strijd aan met downloaders en komt eind augustus met een uitgeklede cd versie op de markt. Daarnaast verlaagt het concern de standaardprijs van geluidsdragers en komt er een luxe, duurdere editie in de schappen te liggen. BMG Nederland zal waarschijnlijk het voorbeeld van Duitsland volgen.

Platenmaatschappij brengt ‘antipiraterij-cd’ op de markt

CD’s van BMG zullen eind augustus in Duitsland fors in prijs verlaagd worden. In plaats van €16,99 betalen onze buren straks nog maar €12,99. De consument kan ook kiezen voor een uitgeklede versie van dezelfde cd voor €9,99 of juist een luxe uitgave van €17,99. De platenmaatschappij verwacht hiermee 25 procent meer cd’s te verkopen. BMG Nederland geeft aan het voorbeeld te willen volgen. Er is niks nieuws aan een prijsverlaging van een gewone cd of een luxe uitgave, met bijvoorbeeld een dvd of t-shirt erbij. Maar de cd-zonder-jasje is wèl nieuw. Volgens De Beer gaat het om een uitgeklede cd van de normale versie. “Er zit geen artwork bij, de tracklisting wordt op de cd gedrukt. En er zullen minder tracks op staan.” Vooral dat laatste maakt de prijsverlaging mogelijk, omdat er minder royalty’s betaald hoeven te worden. Bertelsmann Music Group (BMG) heeft begin dit jaar in Spanje geëxperimenteerd met deze formule. De lokale act Estopa verkocht hierdoor aanzienlijk meer cd’s. Volgens Wim de Beer, sales manager van BMG Nederland, heeft dat resultaat geleid tot de actie in Duitsland. BMG verwacht 25 procent meer cd’s te verkopen, een percentage dat is gestoeld op de resultaten in Spanje. De Duitse tak van BMG begint in augustus met het zogeheten drie-klasse-systeem. Wanneer Nederland volgt, is onduidelijk. “We zijn voornemens om eind augustus met lokale artiesten te beginnen, zoals Do en Boris”, zegt commercieel directeur Ilja Volkers. Zijn collega De Beer is daarin voorzichtiger. “Het is de grote vraag of artiesten mee willen werken aan de antipiraterij-cd. Voor hen betekent het minder inkomsten.” BMG Nederland benadrukt dat de situatie in de Benelux en Duitsland compleet anders is dan in Spanje. “In Spanje is het niveau van de piraterij veel hoger. Daar zie je de handelaren met koffers over het strand lopen. In Nederland zou de goedkoopste variant een verbreding zijn van de verkoopkanalen. Ik kan me voorstellen dat de antipiraterij-cd bij Blokker en Intertoys komt te liggen, waar een cd vaak wordt gekocht als een impulsaankoop. De Free Record Shop verkoopt dan alle drie de versies”, zegt Volkers. Hij verwacht dat andere platenmaatschappijen ook zullen inspelen op de ‘impulsmarkt’. Platenmaatschappij V2 verlaagde vorig jaar al de prijzen van cd’s. Excelsior, dat deel uitmaakt van V2, hanteert eveneens prijzen van rond de €15,-. Directeur Ferry Roseboom vindt het moeilijk om te zeggen of de verwachte stijging van 25 procent reëel is. “Het ligt er aan of BMG goede platen uitbrengt. Een beetje het kip-ei-verhaal. Wij hebben veel cd’s verkocht van Spinvis, maar het is niet aan te tonen of dit komt door de gunstige prijs of door de kwaliteit van de muziek. De cd van Estopa zal wel gewoon een goede geweest zijn.” Overigens vindt Roseboom de antipiraterij-cd een heel erge ‘downgrade’ van de cd. Leveren de verschillende versies geen problemen op in de schappen? “Nee”, zegt Roland van Geest van Free Record Shop. “Wij juichen het alleen maar toe dat de klant meer keuze krijgt. Voor ons haalt het niet uit of je nu één keer honderd cd’s stalt of drie keer 35 stuks.” Overigens was het de bedoeling dat de cd van Idols Boris ook in uitgeklede vorm op de markt kwam. “Het idee was om een goedkopere versie met acht tracks uit te brengen. Winkels als de Free Record Shop stonden daar niet onwelwillend tegenover. Het is uiteindelijk niet doorgegaan door tijdgebrek op productie-technisch niveau”, aldus Volkers. Het is opvallend dat BMG de aanval op piraterij opent met een actie op klassiek niveau. Volkers: “De meeste partijen op de Nederlandse markt zijn nu nog niet klaar voor digitale acties. iTunes is bijvoorbeeld nog niet actief in Nederland en Free Record Shop is nog bezig met voorbereidingen. Als dat eenmaal zover is, komt BMG ook met digitale acties.”

Nu op 3voor12