Hitlijstenfreaks moet het al zijn opgevallen: De Scherpe Rand van Platenland, zoals de alternatieve albumhitlijst voluit heet, biedt bij de kolom ‘aantal weken’ een woud van eentjes, tweetjes en drietjes. Sinds het begin van het jaar is de samenstelling van de lijst blijkbaar veranderd.
“De lijst is opgeschoond”, verklaart Roland Flink, chart manager bij hitparademaker Mega Charts. “De Scherpe Rand is nu in zijn geheel gebaseerd op gescande verkopen bij de aangesloten alternatieve platenzaken.” Flink legt uit dat er tot eind vorig jaar gewerkt werd met een systeem waarbij de alternatieve platenzaken wekelijks terug moesten faxen welke albums die week het meest waren verkocht. Daar wilden wel eens wat tips binnensluipen. Nu is het zo dat de hitparade samensteller alleen de gescande verkopen in de aangesloten alternatieve platenzaken meetelt, en de computer de lijst laat uitdraaien van de albumverkopen in de categorie ‘alternatief’. Minder werk voor de hitparadesamensteller, en een betrouwbaarder lijst gebaseerd op louter echte verkopen. De nummer 1 deze week (Elephant van The White Stripes) verkoopt ongeveer 500 exemplaren, de nummer 30 (So Much For The City van The Thrills) zo’n honderd bij de aangesloten winkels. Gebleven is de regel dat als een alternatief album in de reguliere albumchart boven de nummer 50 komt, hij de volgende week uit De Scherpe Rand valt, om plaats te maken voor onbekender materiaal.
Overigens lijdt de Scherpe Rand bij het publiek een kwijnend bestaan sinds hij al jaren niet meer wordt uitgezonden op 3FM. Wel is het zo dat de hitparade wekelijks gepubliceerd wordt op verschillende muziek websites. Zo ook op de site van onafhankelijke platenzaak De Waaghals met vestigingen in Arnhem, Enschede en Nijmegen. “Dat de lijst op onze site staat is meer ter informatie. Het komt niet voor dat mensen speciaal naar iets vragen, omdat het in De Scherpe Rand staat. Dat is wel zo bij De Moordlijst.”, weet Jaap Meijer, mede-eigenaar en inkoper bij De Waaghals in Arnhem. De Waaghals is overigens niet aangesloten bij het dure scansysteem van de Mega Charts, maar vulde vroeger wel trouw zijn Scherpe Rand faxen in. “Wat we invulden was niet 100% verkoop, maar een beetje half tips, half verkoop”, bekent Meijer.
Binnen de platenindustrie leeft De Scherpe Rand meer. Marcel Mertens, marketing manager bij Play It Again Sam, weet precies hoe hoog het door PIAS op de markt gebrachte Oi Va Voi in de lijst staat. “Ondanks nattevingerwerk gaf De Scherpe Rand al een beter beeld van wat er leeft dan De Moordlijst, want dat is toch meer een hypelijst. Soms hoor je de uitdrukking ‘onverkoopbaar goed’: dan staan er platen hoog in De Moordlijst, die niet willen verkopen.”
Scherpe Rand opgeschoond: alleen echte verkopen tellen mee
Jaap Meijer (De Waaghals): “Mensen vragen niet naar De Scherpe Rand”
‘Gebaseerd op verkopen in de alternatieve platenzaken’ staat er al jaren in de kleine lettertjes van de hitlijst De Scherpe Rand van Platenland. Sinds kort is de samenstelling van de tegenhanger van De Moordlijst echter veranderd: voor nattevingerwerk is geen plaats meer.