BG Magazine failliet door ingestorte advertentiemarkt BG Magazine failliet door ingestorte advertentiemarkt

Directielid Henk Witteveen hoopt op een doorstart voor danceblad

BG Magazine failliet door ingestorte advertentiemarkt

Directielid Henk Witteveen hoopt op een doorstart voor danceblad

BG Magazine is failliet. De sterke daling van de advertentiemarkt zorgde uiteindelijk voor de ondergang van het danceblad. Er wordt gewerkt aan een doorstart waarin internet een grotere rol moet gaan spelen, maar voorlopig is de curator aan zet.

Directielid Henk Witteveen hoopt op een doorstart voor danceblad

Vlak voor Kerst werden in de pracht en praal van het Amsterdamse hotel Krasnapolsky nog de BG Magazine Dance Awards uitgereikt. Voor de elfde en naar nu blijkt ook waarschijnlijk laatste keer: afgelopen dinsdag is het faillissement over B.G. Update uitgesproken door de rechtbank van Amsterdam. “Als kleine titel heb je het moeilijk - de grote uitgevers hebben een langere adem”, verzucht BG Magazine directielid Henk Witteveen. “Het was altijd al het ene touwtje aan het andere knopen, soms ging het wat beter. De directie heeft het al die jaren uit pure liefhebberij gemaakt. Maar er zijn grenzen.” Witteveen verdient zijn geld met het organiseren van evenementen. De Bedrijfsvereniging (ondermeer het vroegere GAK) heeft uiteindelijk het faillissement aangevraagd wegens achterstand in de betaalde premies. Witteveen: “Er waren daar te weinig danceliefhebbers. Schrijf dat er maar boven, dan heb je mooie kop.” Volgens de officiële H.O.I.-oplagecijfers lag de betaalde oplage van BG Magazine in het derde kwartaal vorig jaar op ongeveer 6500 exemplaren, waarvan 1100 in de losse verkoop. De losse verkoop is in vergelijking met twee jaar terug met de helft afgenomen, maar dat was niet wat het blad uiteindelijk nekte. Witteveen: “We zijn een advertentieblad. Tachtig procent van de inkomsten komt uit advertenties. We verloren vorig jaar 20% van de advertentie omzet door het wegvallen van de tabaksadverteerders. Met de drankindustrie gaat het nu ook minder. Adverteerders als Bacardi en Smirnoff zijn nu toch veel voorzichtiger.” BG Magazine startte in 1992 als het Haagse underground danceblad Bassic Groove. Vijf jaar later fuseerde het met het Amsterdamse Update Magazine. BG Magazine deelt samen met de website Partyscene.nl in een verbouwd oud schoolgebouw aan de Keizersgracht. De homepage van BG Magazine is al onderdeel van de Partyscene site. Witteveen: “Er moet een grotere koppeling met het internet plaatsvinden, misschien dat we redacties in elkaar gaan schuiven. De redactie wordt voorlopig doorbetaald, de freelancers moeten wachten, maar het gaat niet om grote bedragen. Het blad komt niet meer in de huidige vorm terug. We streven er naar half maart wat nieuws te hebben, maar eerst moet de curator toestemming geven voor een doorstart.”

Nu op 3voor12