NightLiveXS Award zet zich af tegen popprijzen van achterkamertjespolitiek

Popprijs en Edisons voelen zich niet aangesproken door kritiek

Het gratis popmaandblad LiveXS komt met een eigen award omdat er in Nederland ‘te veel gesubsidieerde naar achterkamertjespolitiek riekende prijzen zijn die geen aandacht besteden aan het alternatieve circuit’. Juryprijs De Edisons herkent zich niet in het opgeroepen beeld van achterkamertjespolitiek. Woordvoerder Wouter Rutten: “Onze nominaties geven een vrij breed beeld geven van wat er speelt in Nederland.”

Popprijs en Edisons voelen zich niet aangesproken door kritiek

Sinds twee weken kan er gestemd worden voor de NightLiveXS Award. Een prijs die in het leven is geroepen omdat Nederland te veel ‘gesubsidieerde naar achterkamertjespolitiek riekende prijzen heeft die alleen bedoeld zijn om commerciële artiesten in het zonnetje te zetten’. LiveXS wil met deze publieksprijs juist het alternatieve circuit een hart onder de riem steken. Het gratis popmaandblad kondigt de awards in deze bewoordingen aan op haar website. Uitgever Klaas Leegwater: “We hebben het op onze eigen manier omschreven, je moet dat niet heel serieus nemen. Onze kritiek is dat al die prijzen de toch al gevestigde namen in het zonnetje zetten.” Leegwater is niet bang om andere prijzen, zoals de Edisons of de Pop Pers Prijs, tegen de borst te stoten. Het mag dan op een niet al te serieuze wijze omschreven zijn, de prijs zelf is wel degelijk serieus bedoeld. “We willen kleine acts een hart onder de riem steken. Het alternatieve circuit wordt nu onvoldoende belicht in Nederland.” De NightLiveXS Award bestaat uit zeven categorieën, waarvan er twee open zijn. Voor de andere vijf zijn tien genomineerden samengesteld op basis van de jaarlijstjes van zestig medewerkers. “Mogelijk wint de band met de grootste aanhang of motivatiekracht, maar dat heeft nog altijd een hogere waarde dan een juryprijs”, vindt Leegwater. Wouter Rutten van de Edison Stichting zegt zich niet te kunnen herkennen in het beeld van achterkamertjespolitiek dat LiveXS oproept. “Ten eerste zijn we niet gesubsidieerd. En daarnaast houden wij ons aan reglementen waarin duidelijk staat wie er voor een Edison in aanmerking komt. De Stichting Edison stelt de nominaties niet zelf samen. Elk label dat is aangesloten bij de branche-organisatie NVPI kan een artiest voordragen. Ik denk dat onze nominaties daardoor een vrij breed beeld geven van wat er in Nederland speelt.” Ook Peter Smidt van Conamus, die samen met auteursrechtenorganisaties Buma en Sena jaarlijks de Popprijs uitreikt, vindt de omschrijving niet kloppend voor zijn onderscheiding. “De Popprijs is niet gesubsidieerd, maar wordt betaald door componisten en uitvoerenden. Het was indertijd een wens van de muzikanten zelf. Het criterium om de Popprijs te winnen is dat je in het voorafgaande jaar de belangrijkste bijdrage aan de Nederlandse popmuziek moet hebben geleverd. Een jury van zes man bepaalt dat in een bijeenkomst. Dat hoeft niet altijd een gevestigde naam op te leveren. In het verleden wonnen bijvoorbeeld ook Arling & Cameron, Eboman of The Ex.” De NightLiveXS Awards worden op 23 januari uitgereikt in Paradiso. Volgens Leegwater kent de avond een NME-award-achtige opzet. Hij wil niet zeggen tot welke grootte het evenement uiteindelijk moet uitgroeien. “Daar heb je niet zelf de hand in. De MTV- en TMF-awards zijn ook in een achterafzaaltje begonnen. Het zal echter de vraag zijn of wij er mee moeten doorgaan als deze prijs door iedereen net zo serieus zal worden genomen als die prijzen.”