Lowlands kaartverkoop trekt een forse eindspurt Lowlands kaartverkoop trekt een forse eindspurt

Hans van Rompaey: “We gaan die Britten verleiden om naar Biddinghuizen te komen”

Lowlands kaartverkoop trekt een forse eindspurt

Hans van Rompaey: “We gaan die Britten verleiden om naar Biddinghuizen te komen”

Organisator Mojo had dit jaar de lat op 50.000 bezoekers gelegd. Het leek er zelfs op dat dit aantal niet gehaald zou worden. Maar daags voor het begin van het festival trekt de kaartverkoop een eindsprintje. Heeft Lowlands op succesvolle wijze de Britse markt aangeboord?

Hans van Rompaey: “We gaan die Britten verleiden om naar Biddinghuizen te komen”

Regelmatige lezers van het Britse muziekblad NME zal het zijn opgevallen dat de laatste weken geregeld advertenties voor het Lowlands festival opdoken. Hans van Rompaey van Mojo: “Ik kom vaak in Paradiso en het valt mij op dat er veel Britten in het publiek staan. Dan besef je ineens dat een kaartje Paradiso met een Easy Jet ticket goedkoper is dan een concertkaartje voor het Londense Shepherds Bush Empire. Lowlands is ook in verhouding tot Engelse festivals veel goedkoper.” Daar komt bij dat het Reading festival is uitverkocht. Van Rompaey: “Ik dacht: laten we eens een gokje wagen. We gaan die Britten verleiden om naar Biddinghuizen te komen. Lowlands kent ook nog eens een prachtige aankleding en de consumpties zijn veel goedkoper. En zulke goeie catering zijn ze daar helemaal niet gewend.” Of de advertenties in de NME hun vruchten hebben afgeworpen is niet helemaal duidelijk. “We krijgen wel veel e-mails uit Engeland. Maar ze kunnen niet via een eigen ticketservice kopen en dus kunnen wij niet zien om hoeveel het precies gaat.” Vorig jaar was tussen de twee en drie procent van de Lowlands bezoekers Brits. Dat nu de markt van de Britse festivalbezoeker wordt aangeboord is voor Mojo niet een reden om zich ook op de Belgische, Franse en Duitse markt te storten. “België is heel erg gefocust op Pukkelpop. Dat zet voor ons geen zoden aan de dijk. Als er 150 Belgen naar ons komen is dat veel.” Of het aan de NME advertenties ligt weet Van Rompaey niet. Feit is dat de kaartverkoop de laatste drie dagen steeds verdubbelt. “Als het zo doorgaat komen we op 53.000 bezoekers uit. Dat is een stuk hoger dan de 50.000 die we voor mogelijk hielden.”

Nu op 3voor12