Het verhaal over de kans op een Amerikaanse doorbraak voor Nederlandse artiesten is inmiddels als zo oud als de weg naar Rome: Je moet er een tijd gaan wonen. Zo wist ook Tom Holkenborg, die na tournee rond de Europese release van zijn album 'Radio JXL, A Broadcast From The Computer Hell Cabin' een enkele reis Los Angeles boekte. Na zijn ervaringen met het maken van filmmuziek voor onder meer Blade en The Matrix en zijn bekendheid door het succes van de Elvis remix 'A Little Less Conversation' was dit een belangrijke volgende stap in de carriere van de Nederlander. "Ik maak vanaf '96 al muziek voor films. Heel leuk om te doen. Je hebt veel meer vrijheid om muziek te maken binnen dat concept dan als platenartiest.Ik wilde me daar voor een tijd op storten. En het is dan essentieel dat je daar bent."
Holkenborg vestigde zich in Venice. "Het is het gedeelte van Los Angeles dat misschien wel het meeste op Amsterdam lijkt. Alles is een beetje op loopafstand en er wordt zelfs gefietst daar. Het heeft ook iets crimineels, het is een rare combinatie van mensen en daar hou ik wel van. Ik heb nu net een nieuw huis waar ik beneden de studio heb en boven mijn huis."
"Het leuke van L.A. is dat principe iedereen een kans krijgt. Het wereldje van mensen die beslissingen neemt is heel klein. Als je heel goed werk hebt geleverd, dan leidt tot wat anders enzovoort. Het grootste is dat ik heel veel voor Catwoman heb gedaan, een high profile film. De muziek is heel erg underground en alternatief en toch gaan miljoenen mensen naar die film. Zeker in Amerika zijn films en commercials de middelen om je publiek te bereiken."
Holkernborg en zijn manager doen zelf alle zaken en hebben geen agent in Los Angeles. "Vaak gaan in Europa alle zaken via advocaten en waarnemers, hier is persoonlijk contact veel belangrijker. Er worden zoveel films gemaakt dat er in principe ruimte is voor iedereen. Maar heel weinig electronische artiesten hebben feeling met film. Daar gaan veel mensen de mist in."
Naast film is Holkenborg ook bezig met remixes maken. Zoals voor Britney Spears, toch niet de eerste de beste. "Het Britney Spears verhaal is gestart met Catwoman. Er was een scene in de film waar een nummer van haar in zat. En ze hadden mij gevraagd om dat aan te passen. Ik had een hele agressieve versie gemaakt en de platenmaatschappij vond die zo goed dat ze er een single van wilden maken. Maar toen brak Britney haar knie en werden de video en ook haar aandeel in Catwoman geschrapt."
Het bericht dat Junkie XL genomineerd zou zijn voor een Grammy in de nieuwe categorie 'Best Dance/Electronic Album' blijkt niet waar. Wel is Holkenborg betrokken bij het opzetten van de prijs. "Er zijn in Amerika nog veel vooroordelen over dansmuziek, en die zijn natuurlijk ook allemaal waar. Maar het is belangrijk dat deze prijs er komt. Ik ben samen met onder meer met Paul Oakenfold en The Crystal Method gevraagd om in het panel te komen zitten die de shortlist bepaald."
In Amerika is het album 'Radio JXL, A Broadcast From The Computer Hell Cabin' pas afgelopen maart verschenen. "Niet dat het album goud verkoopt, maar het gaat wel goed voor wat het album is. Zeker in Amerika is het zo dat electronische albums helemaal geen toekomst hebben, tenzij ze gelinkt zijn aan een film of een commercial. Je merkt dat mensen echt voor de sfeer komen van een concert. Ik toer nog steeds op het album daar, speel in redelijk grote zalen en die zijn meestal uitverkocht. Maar daar verkoop ik niet echt veel platen op."
In het hype gevoelige Engeland schopte Holkenborg het niet tot het 'snoepje van de week'. "Als ik terugkijk kan ik ook wel zien dat dingen niet zo gegaan zijn als we gehoopt hadden. Er zijn fouten gemaakt aan de kant van hoe het album gepromoot is, ik denk dat het ook te veel opgeblazen is. En na het doen van een Elvis remix, wat nummer 1 stond in zoveel landen. Wat moet je dan nog doen daarna? Het best een vrij alternatief album, niet een album met hits. En als dat wel een beetje wordt aangekondigd, en daar ben ik zelf ook wel schuldig aan geweest, dan verwachten mensen denk ik te veel. Ik heb me denk ik verslikt in het conceptuele verhaal erachter, dat is door weinig mensen opgepikt. Het zorgt er wel voor dat de website heel succesvol is, met nu nog 30.000 hits per maand. Eigenlijk succesvoller dan het album."
Holkenborg heeft het idee dat hij weer in een andere fase van zijn carriere terecht is gekomen. "Natuurlijk heb je het gevoel dat je weer opnieuw begint. Alleen al om je leven op starten in zo'n stad is heel moeilijk. Zeker in het Amerika van na 11 september. Maar het is wel heel verfrissend om weer nieuwe dingen te doen. Dat heb ik altijd gedaan. Soms pakt het supergoed uit en soms minder goed, dat is het risico dat je neemt en dat vind ik prima."
Junkie XL begint opnieuw in Amerika
Tom Holkenborg heeft zich gestort op het maken van filmsoundtracks en remixes in Hollywood
Eind november 2003 vertrok Tom Holkenborg naar Amerika om zich te storten op de snelle wereld van film en games in Los Angeles. Nu is hij even terug in Nederland voor een korte vakantie en wat Europese Junkie XL optredens, waaronder dancefestival Mysteryland op 21 augustus. Holkenborg werkte mee aan de film Catwoman en remixte Britney Spears. Maar het Junkie XL album werd helaas geen wereldwijde blockbuster.