Goths treden in het daglicht op Summer Darkness 2004

Publiek slikt potpourri van gothic-stijlen op tweede editie als zoete koek

Voor de tweede keer trokken de Goths van Nederland naar Utrecht om beslag te leggen op de stad tijdens het drie dagen durende Gothic Life Style Event Summer Darkness. Dankzij een gewaagd dagprogramma, dat nog meer uithoeken van het gothic-landschap bezocht, lukte het dit jaar al weer een stuk beter dan de eerste keer. 3VOOR12 trok haar donkerste pak aan om te infiltreren.

Publiek slikt potpourri van gothic-stijlen op tweede editie als zoete koek

Metal, industrial, techno, klassiek, folk, rock, wave, het is allemaal gothic als je het maar door de juiste bril bekijkt. Die bril heet sinds vorig jaar Summer Darkness, het nog jonge gothic life style event dat vorig jaar uit de Utrechtse grachten kwam bovendrijven. Ook dit jaar moest Summer Darkness meer zijn dan een weekendje met goth muziek in al haar verschijningsvormen. En dus was er opnieuw een gothic picknick, een gothic walk, een gothic boottocht en een gothic markt. Toch blijft de nadruk ook in het tweede jaar van het festival liggen op de muziek. Die op zaterdag al vanaf één uur ’s middags klinkt. Een gouden zet. Want waar de picknick het met drie krentenbollen en vier goths moet doen, treden de altijd betoverend aangeklede en tot in de kleinste details verzorgde goths wel in grote getale in het Utrechtse daglicht voor muziek. Zo hebben de naar neo-folk leunende bands Faun en Omnia het voorrecht om het altaar van de St. Janskerk te betreden. Honderdvijftig muisstille bezoekers zijn getuige van twee gedenkwaardige intieme akoestische optredens. Ook zijn ze aanwezig bij de geboorte van het gothic cabaret! Want Omnia frontman Luka mag dan wel muziek maken waar de echte goths engelachtig op kunnen dansen, hij is ook een lolbroek met een grote bek die zijn mond niet kan houden. Als de twee bands aan het eind een paar nummers samen spelen, krijgt hij met zijn geouwehoer tussen de nummers door de zaal op zijn hand: “Het volgende nummer is een heel dramatisch Iers lied over .....zeewier!” Ja, ook goths kunnen bulderen. En dat klinkt heel goed in een galmbak als de St. Janskerk. Hoe anders is het in de Ekko, op zaterdagmiddag domein van de metal/rock variant. Bij Sirenia is het zo druk dat je moet wachten op je beurt: een eruit, een erin. Hier geen leuke grapjes, maar een zanger die ook als hij praat een grunt heeft en een niet altijd even zuiver zingende sirene die wel weer heel goed met haar haar kan zwaaien. Daarna De Helling. Een wandeling waar je wel een half uur voor moet uittrekken. Een wandeling die er ook voor zorgt dat Summer Darkness erg zichtbaar is voor de andere Utrechters. Vorig jaar bleef het nog bij een kleine buzz, dit jaar is het festival the talk of the town op de volle terrassen. De Albert Heijn die je op de wandelroute tegenkomt, lijkt rond etenstijd wel een Summer Darkness markt, waar in zijden hoepeljurken en in latex gegoten lichamen met een pak yoghurt en een flesje water in de hand naar buiten lopen. ’s Avonds mengt ook Tivoli zich in het programma en eist tot middernacht meteen de hoofdrol op. Terwijl Ekko de deuren sluit en de Helling overschakelt op dj’s, trekt iedereen daarom naar het bekendste Utrechtse poppodium voor optredens van Rosa Crvx, Faun, Combichrist en Corvus Corax. De meest indrukwekkende show is ongetwijfeld afkomstig van Rosa Crvx. De Franse band heeft de hele dag nodig gehad om alles op te bouwen. Het liegt er dan ook niet om. Met een tiental door computer gestuurde drumstokken bespeelde toms, een klokkenspel waar de Utrechtse Dom jaloers op mag zijn en een viool spelende rat is het de eerste act die het publiek overtroeft qua kijkspektakel. Tel daarbij op de naakte man en vrouw die –mond gesnoerd - als een bezetene een rituele dans van de aarde uitvoeren midden in de zaal en je hebt een surrealistisch uurtje op een toch al met de tijd spottende dag. Maar het kan nog gekker. Want daarna is het gewoon weer tijd voor Faun. Net als vanmiddag met neo-folk, maar nu ondersteund door een computerbeat in plaats van akoestische drums. Wel zo strak. Dat vindt ook het publiek, die Faun omarmt als de verrassing van de avond en schreeuwt om een toegift. En als je dan net in die moderne middeleeuwse mood zit, ramt Combichrist je keihard weer terug naar het heden met zijn industrial technoset. Met een keihard stampende en krakende laptop en een onvermoeibaar monotoon schreeuwende frontman krijgt ook Combichrist de zaal op gang. De onbetwiste hoofdact voor velen is echter Corvus Corax. En opnieuw bewijst het publiek dat goths helemaal niet duister en mythisch zijn, maar gewoon met de handjes klappen als de podiumbeesten van Corvus Corax daar om vragen. Slagerij van Kampen met doedelzak en een op hol geslagen styliste? Nee! Lenny Kravitz’ Let Love Rule op Pinkpop verbleekt erbij, maar ook dit is gothic!!!! Als de klok twaalf slaat en de nacht het overneemt, neemt de Helling de fakkel van de live muziek weer over van Tivoli. Daar is het in begin nog genieten van een donkere zaal en een temperatuur die eindelijk onder de 35 graden is gezakt. Al is het de vraag hoe lang dat zal duren. Moet het Argentijnse Lamia het nog doen met rond de 100 bezoekers, als het iets uitgelopen optreden van Corvus Corax straks voorbij is in Tivoli, zullen veel goths ongetwijfeld de nacht intrekken op weg hiernaartoe, waar nog tot vier uur live acts uit de hoek van de dark-folk, medieval en industrial geprogrammeerd staan onder de noemer ‘War Of Roses Night’. Ze moeten dan wel nog even langs de stampvolle terrassen wandelen aan het eind van de Oude Gracht. Daar raken ze maar niet uitgepraat over dat gekke volk dat maar voorbij blijft glijden. Je ziet dat ze zich al een beetje zorgen maken. Wordt de stad overgenomen? Als Summer Darkness volgend jaar eenzelfde groei doormaakt, is dat best een reële angst. Utrecht, Goth Town 2005? N.B.: Zie ook de uitgebreide festivalverslaggeving van 3VOOR12/Utrecht!