Nieuwe The Strokes nu pas gelekt Nieuwe The Strokes nu pas gelekt

3VOOR12 kent wel ergere gevallen uit het mp3-tijdperk

Nieuwe The Strokes nu pas gelekt

3VOOR12 kent wel ergere gevallen uit het mp3-tijdperk

Room On Fire van The Strokes is in mp3-vorm op internet te vinden. Geen maanden van te voren maar ‘slechts’ drie weken voor de releasedatum. 3VOOR12 zet de fenomenen van het mp3-tijdperk op een rij en geeft de eerste reacties op de nieuwe Strokes-plaat.

3VOOR12 kent wel ergere gevallen uit het mp3-tijdperk

Het is zover: de nieuwe Strokes plaat Room On Fire is gelekt op het internet. Geen maanden van te voren maar ‘slechts’ drie weken voor de releasedatum van 20 oktober is het album op verschillende plekken te downloaden. Product manager Frank Geusebroek van BMG heeft ook vernomen dat het album ontsnapt is, ondanks de strenge beveiliging. “Vanuit New York zijn heel selectief enkele platen verstuurd met watermerk en copy protection. Zo’n 2 à 3 exemplaren per land, bijvoorbeeld voor de general manager van de platenmaatschappij.” Toch zijn er ergere gevallen bekend van albums die wel erg vroeg online verschijnen. Vergeleken met die platen hebben The Strokes nog geluk gehad. Vindt ook Geusebroek: “Limp Bizkit en Radiohead waren al zo lang online te vinden dat de releasedatum verschoven moest worden. Zelf denk ik dat we niet zo veel hinder hebben van het lekken van Room On Fire. Als hij over een paar weken uitkomt, verschijnt hij toch wel online. Nu is het misschien beter voor de hype dat hij al gelekt is.” De tijd dat hordes fans hun platenzaak bestormden op de dag van de release van de plaat ligt lang achter ons. Veel liefhebbers zijn blij dat ze niet zo lang meer hoeven te wachten op een nieuw album, maar het (vroegtijdig) verschijnen van muziek op internet heeft platenmaatschappijen de nodige kopzorgen bezorgd. 3VOOR12 geeft een overzicht van de fenomenen die zijn voortgekomen uit het mp3-tijdperk. 1 De extreme gevallen Toen Kid A van Radiohead in 2000 drie maanden voor de releasedatum op internet verscheen was het wereldnieuws. De platenmaatschappij van de band had vlak daarvoor bekend gemaakt dat de opvolger van het succesalbum OK Computer extreem goed was beveiligd. Het mocht niet baten. De plaat kwam echter wel binnen op #1 in de Amerikaanse Billboard- albumhitlijst. In 2003 was Radioheads Hail To The Thief ook al 3 maanden voor de release op internet te vinden, al gaf een woordvoerder aan dat de tracks nog gemixt moesten worden. Radiohead-gitarist Jonny Greenwood was “verrast en er na al die jaren nog steeds niet aan gewend dat het gebeurt.” Maar Radiohead is niet de enige band die dit overkomt. Het is zelfs opvallend als een album pas enkele weken van te voren op het internet verschijnt. Dit jaar waren bijvoorbeeld de albums van Starsailor, The Rapture, I Am Kloot en Blur mistens twee maanden voor de release al op mp3 te krijgen. Per land kunnen de verschijningsdata ook verschillen. Twee voorbeelden: de debuutplaat van het Amerikaanse The Thermals werd hier in juni erg positief ontvangen, maar was in februari al in het thuisland verkrijgbaar. Het debuut van The Postal Service, het samenwerkingsverband tussen Dntel en Death Cab For Cutie’s Jimmy Tamborello, verscheen twee maanden eerder in Amerika. Het bericht dat het goede releases betreft waait net zo snel over als de bijbehorende mp3’s. Zo kunnen Nederlanders de plaat toch nog maanden voor de officiële release binnenhalen. 2 De extreme beveiligingen Platenmaatschappijen kwamen al snel met een uitvinding die het tij moest keren: de kopieerbeveiliging. Op deze manier was het niet mogelijk om mp3’s of extra kopietjes van een album te maken. Soms was een plaat zo goed beveiligd dat deze niet meer was af te spelen op computers. Door As Heard On Radio Soulwax Part. 2 van de 2Many DJ’s liepen pc’s zelfs vast. Sommige cd-spelers weigeren ook om deze beveiligde albums af te spelen. De beveiliging heeft tot nu toe niet kunnen voorkomen dat er toch van elk denkbaar album mp3’s op het internet verschijnen. Ook journalisten werden steeds strakker gehouden. Van sommige albums kregen ze een persoonlijk promo-exemplaar: met naam er op en een watermerk. Zo zou de persoon die een album lekte onmiddellijk kunnen worden aangewezen. Een andere uitvinding was de dichtgekitte discman. De journalisten kregen een promo die in een hermetisch afgesloten discman zat zodat het schijfje in ieder geval niet in de gevreesde computer kon belanden. Bij sommige albums, zoals The Eminem Show, werden helemaal geen promo’s verstuurd door de platenmaatschappij. The White Stripes hadden een eigen plan bij de promo’s van het dit jaar verschenen Elephant: deze werden op vinyl rondgestuurd. Ook hiervan werden echter net zo makkelijk mp3’s gemaakt als van cd. 3 Extreem vroege recensies De NME geeft de nieuwe The Strokes op haar website een 9. Dan weet u het vast. Op die manier zijn ze de recensies op andere websites voor, want als een album is gelekt zijn er binnen de kortste keren genoeg besprekingen op het internet te vinden. In discussiegroepen en op messageboards wordt een plaat ook al uitgebreid besproken. Om de daad bij het woord te voegen, hier vast de eerste reacties op Room On Fire door de 3VOOR12 redactie: Sander Kerkhof: Waar is de nieuwe The Modern Age? Een tweede Last Nite? Of waren dat in het begin ook maar doodnormale liedjes en gingen we er daarna pas van houden. Room On Fire klinkt op het eerste gehoor vooral als een verzameling b-kantjes van This Is It. Hopelijk zijn ze tegen de tijd van de echte release doorgedrongen tot het collectieve geheugen en blijken The Strokes weer een klassieker gemaakt te hebben. Maar ik geloof er nog niet zo in. Job de Wit: Ik heb de nieuwe Strokes-cd niet gedownload want ik had vorige week al een kopietje van de officiële promo gekregen. Maar anders had ik vast wel toegeslagen. Ik hoef me niet schuldig te voelen omdat ik, als mannetje van de radio, er anders toch wel één zou krijgen. Sterker nog, platenmaatschappij BMG is bij deze Disque Pop de la Semaine toegezegd. Net als Is This It wordt Room On Fire een cd die ik heel vaak ga draaien zonder dat ik het idee heb dat ik hem van buiten ken. En dat terwijl het geen ingewikkelde muziek is. Er zit een emotioneel vacuüm in The Strokes dat werkt als een zwart gat. Alles past erin en de aantrekkingskracht wordt er niet minder op.

Nu op 3voor12