League Of XO Gentlemen ageert tegen huidige tijdgeest League Of XO Gentlemen ageert tegen huidige tijdgeest

Rudeboy over pretenties, utopische dromen en wat hem dwars zit

League Of XO Gentlemen ageert tegen huidige tijdgeest

Rudeboy over pretenties, utopische dromen en wat hem dwars zit

Eindelijk komt hij er dan aan, de debuutplaat van de League Of XO Gentlemen. Smiling At The Claptrap Circuses is een zeer gevarieerde plaat geworden. Van harde gitaren in opener Pay Your Dues, via pure hiphoptracks naar een afsluitende gitaarballad, de League wil het allemaal doen en zijn. Constante factor zijn de raps van Rudeboy, die het opnieuw opneemt tegen de wereld en zichzelf. "Ik ben nooit average geweest."

Rudeboy over pretenties, utopische dromen en wat hem dwars zit

In 2001 speelde een vroege versie van de League Of XO Gentlemen in Club Lek. Toen maakte DJ DNA nog deel uit van de groep, hij vertrok vorig jaar om zich op andere projecten te storten. Het afgelopen jaar werd met een nieuwe dj hard doorgewerkt aan het debuutalbum dat in oktober gaat verschijnen bij Idol Media. De League bestaat op dit album uit Rudeboy, Lord Barkey op bas, gitarist N-man , drummer Marzj, DJ Cixx en DJ Rockid op turntables en samples. Het Dubbel Check team belde met Rudeboy over de filosofie achter de League Of XO Gentlemen en kreeg uitgebreide uitleg van de trotse rapper. "Ik heb altijd gevochten tegen de ongeschreven wet - die soms lijkt opgeschreven - opdat iedereen altijd maar in een bepaald segment moet zitten. De origine van hiphop is altijd hybride geweest. Om iets te kunnen creeeren moet je een gevoel van openstelling hebben, een open gedachtengang. Als je een beetje smaak hebt en er een beetje mee hebt leren om te gaan, dan kun je daar je voordeel uit halen. Een hoop rappers zouden daar eens diep in hun hart over moeten nadenken. En niet te veel pretenderen, want uiteindelijk is een plaat een soort diploma waar iedereen op wordt afgerekend als het gaat om het eclectische. Ik hoor teveel mensen zeggen 'ik heb invloeden' en dan hebben ze het over over zwarte muziek die ze overdreven herkauwd opnieuw proberen te heruitvinden. "Ik zie ze te weinig doen. Ik zie geen Beefheart invloeden, geen Devo, geen Einsturzende Neubauten. Ze pretenderen het wel, maar ik hoor het niet. Ze kennen niks! Ze noemen wel de namen, maar ik kan ze niet horen. Laat je hersenen werken. Dat hebben we met de League Of XO naar voren willen brengen. Omdat je creatief bent,wil nog niet zeggen dat je je kan vergenoegzamen met simpele retoriek, domme filosofieen en simpele maatstaven die iedereen al kent." "Ik ben nooit average geweest, altijd die hele vreemde b-boy. De reden waarom ik ook in de Squad zat was: 'hoe kan een b-boy uiteindelijk het hiphopsegment naar allemaal andere vormen brengen en hoe geloofwaardig kan hij er mee zijn'. Who cares of dit een groep is met twee dj's, die op het gehoor een pure popsong ('Utopian') maken." Smiling At The Claptrap Circuses gaat over wat de League dwars zit. "We voelen ons als League niet okee met deze tijdgeest. Een beetje ontheemd. We hebben een andere mentaliteit, een andere kijk op zaken. We willen geen doorsnee TMF video, niet op voor de hand liggende paden wandelen. En we zijn niet vies om politiek incorrect te zijn. Niet om te shocken, want ik ben geen Giel Beelen. Ik vind het een leuke vent, maar dat past mij niet. Ik meen wat ik zeg." Luister naar het hele gesprek met Rudeboy, waarin de rapper verder praat over het groepsproces binnen de League, het Roxy Music achtige artwork en ook losjes filosofeert over dromen en realiteit.

nu op 3voor12