Bezoekers concert Limp Bizkit lijken tevergeefs te klagen

Fans willen genoegdoening voor tegenvallend optreden

Limp Bizkit trad dinsdag op in de HMH en bijna alle bezoekers zijn het er over eens: het was een goed concert totdat een rondvliegend glas cola in de PA (de mixtafel middenin de zaal) terechtkwam. Vanaf dat moment was het geluid ronduit slecht. Bovendien speelde Limp Bizkit te kort. De fans willen nu genoegdoening, maar het lijkt er op dat ze daar naar kunnen fluiten.

Fans willen genoegdoening voor tegenvallend optreden

Het zit Limp Bizkit niet mee tijdens de huidige tournee. In juli is de band in Chicago bekogeld met plastic flesjes en op Pukkelpop in België is de groep van het podium weggehoond nadat Fred Durst het publiek gebood 'hun bek te houden'. En nu ging het weer mis in Amsterdam. Na ongeveer drie kwartier spelen belandt er een glas cola in de PA (de mixtafel middenin de zaal) en vanaf dat moment is het hopeloos gesteld met het geluid. De mannen van Limp Bizkit houden het na een uur spelen voor gezien. Dat vinden fans te kort en gezien de overige omstandigheden, willen ze nu genoegdoening. Bezoeker Ed de Tollenaer schrijft hierover in een verslag op de website van concertorganisator Mojo: "Het geluid in de zaal was meteen weg. Je hoorde alleen nog het podiumgeluid. De geluidsman, helemaal in de stress, probeert de mengtafel nog te drogen, maar het kwaad is al geschied. Instellingen zijn niet meer wat ze zijn geweest. Een aantal schuiven werkt niet meer en het geluid in de zaal is verschrikkelijk. De zang is niet meer te horen en de gitaar heeft zeker 10 mensen een gehoorbeschadiging opgeleverd, zo hard knalde hij ineens uit de speakers. De magie is weg." De Tollenaer is niet de enige die zich beklaagt. Op de website van Mojo regent het negatieve verslagen. Iemand heeft zelfs een standaard klachtenbrief opgesteld en roept alle bezoekers op deze naar Mojo te sturen. Ook op andere forums, waaronder die van de officiële website, druipt de ontevredenheid af van de berichtgeving. Fans willen hun geld (39,10 euro) terug of een gratis kaartje voor een volgend optreden van de band. De meeste klachten zijn aan het adres van Mojo. De concertorganisator zegt zelf ook met de rug tegen de muur te staan. "Limp Bizkit had een eigen PA en eigen bemanning meegenomen. Wij hebben de show dus niet gedaan en kunnen weinig doen", zegt Rob Trommelen, die de band heeft geboekt. "Juridisch staan we met onze rug tegen de muur. In het contract staat dat Limp Bizkit minstens een uur moet spelen, en volgens onze klok was dat 65 minuten. Moreel gezien vind ik het schandalig dat de band er zich met een jantje van leiden van afmaakt. Dit is natuurlijk een wanprestatie." Trommelen stelt dat niet Mojo maar Limp Bizkit verantwoording aan de fans verschuldigd is. "Na afloop kwam de tourmanager ons nog bedanken voor de fijne avond. Tenenkrommend. Ik heb nog een suggestie gedaan dat ze het geld terug moesten betalen, maar daar kreeg ik geen reactie op. Zo'n band heeft daar geen boodschap aan. Zij zijn dit optreden morgen al weer vergeten. Ik vind het heel erg, maar we kunnen er niks mee. Fans moeten zelf maar hun conclusie trekken. Op ons hoeven ze niet te rekenen. Ik denk dat Limp Bizkit weer voorbij is. Er waren ook maar 1800 van de 5000 kaarten verkocht." De platenmaatschappij van Limp Bizkit, Universal, vindt het heel vervelend dat er een aantal mensen zijn die het concert negatief hebben ervaren. "Alle concerten van de huidige tour duren ongeveer een uur. Bovendien waren er heel veel mensen die het wel heel gaaf vonden", aldus een radio-promotor van Universal. De platenmaatschappij zegt ook niet verantwoordelijk te zijn. "Wij gaan niet over concerten, alleen over de muziek van een band op een geluidsdrager." Mojo heeft gezegd alle reacties die binnenkomen op het concert van Limp Bizkit te lezen. Echter, zoals de zaken er nu voor staan, lijkt het erop dat fans niet hoeven te rekenen op geldteruggave of een gratis kaartje voor een volgend optreden in Nederland.