Kenny Gates (directeur PIAS): “De majors zijn hard op weg de muziekbizz stuk te maken”

Gates haalt uit naar grote jongens tijdens Amsterdam Dance Event

Balancerend tussen credibility en commercieel succes slaagt de independent PIAS al meer dan twintig jaar het hoofd boven water te houden. PIAS-directeur Kenny Gates belichtte op het ADE het perspectief van de onafhankelijke maatschappij.

Gates haalt uit naar grote jongens tijdens Amsterdam Dance Event

Directeur Kenny Gates van independent Play It Again Sam maakte zich tijdens het openings interview vrijdag boos op de grote platenmaatschappijen. Vooral een recent filmpje van de Amerikaanse platenindustrie organisatie RIAA waarin downloadende consumenten angst wordt aangejaagd, is Gates in het verkeerde keelgat geschoten: “De klootzakken bij de majors hebben het in hun macht de platenindustrie te vernietigen. Als ik een 16-jarige zou zijn, zou dit filmpje een aansporing zijn om juist meer te gaan downloaden”, aldus de jeugdig ogende veertiger. Gates begon zijn loopbaan als platenbaas in 1982 toen hij nog studeerde, met een startkapitaal van 3000 pond. De in België wonende Brit had ontdekt dat er een nichemarkt voor geïmporteerde 12-inches bestond. Samen met zakenpartner Michael Lambot had hij het geluk dat een van hun eerste imports Blue Monday van New Order was. Daar verkochten ze er meteen tienduizenden van. Lambot revancheerde zich van zijn slechtlopende platenzaak Casablaca – vandaar ook de naam Play It Again Sam. In de loop der jaren groeide PIAS organisch in 2000 tot een bedrijf van 500 werknemers met vestigingen in zeven landen. Van een mislukte fusie met Edel leerde Gates ‘dat je dicht bij jezelf moet blijven’. Inmiddels is PIAS weer onafhankelijk, zij het in afgeslankte vorm. De recessie in de platenbiz heeft ook zijn positieve kanten volgens Gates. “De zeepbel barst nu, net zoals laatst in de internetmarkt. Losers zullen snel van de markt verdwenen zijn. Ik ben er niet zo bang voor, want toen we startten in 1982 was er ook net een recessie bezig - alleen lazen we de economiekaternen toen niet, dus we wisten het niet eens.” De dreigende fusiegolf tot drie majors ziet Gates niet als een positieve trend. “Sommigen denken dat het beter is voor de independents als er minder majors over zijn, maar wanneer ik de dominante positie van Universal nu in sommige markten zie, denk ik daar heel anders over.” Het meest trots van al zijn releases is Gates op het mixalbum van 2Many DJ’s. “We hadden van tevoren op 15.000 verkochte exemplaren gerekend, maar we zitten nu al boven de 350.000 stuks. Het is ook een album dat een hele trend zette. Dat was het clearen van de samples, dat een half jaar in beslag nam wel waard.” Voor de toekomst kan Gates niet in een glazen bol kijken. “De muziekconsumptie is hoger dan ooit, maar het gaat er om muziek te verkopen. En daarin ben ik allerminst een snob, dat muziek opeens niet goed meer zou zijn als iedereen het kent. Het is juist spannend om veel te platen te verkopen en tegelijkertijd je integriteit te behouden. PIAS wil gewoon een alternatief blijven bieden voor de majors. Met eigen kantoren in zoveel mogelijk landen, want licenseren is ook niet altijd de beste optie. Te vaak ben ik teleurgesteld in andere independents met hun grote ego’s.”