3VOOR12 recenseert Disque Pop De La Semaine (week 48): : Missy Elliott 3VOOR12 recenseert Disque Pop De La Semaine (week 48): : Missy Elliott

This Is Not A Test!: "When you hear the sound, run for cover motherfucker!"

3VOOR12 recenseert Disque Pop De La Semaine (week 48): : Missy Elliott

This Is Not A Test!: "When you hear the sound, run for cover motherfucker!"

Met Miss E..So Addictive, Under Construction en nu This Is Not A Test! scoort Missy Elliott een zuivere hattrick. Het album borduurt voort op Timbalands funky hapsnap beats en Missy is uitstekend in vorm. Jammer alleen van die ballads. Skippen maar!

This Is Not A Test!: "When you hear the sound, run for cover motherfucker!"

Optreden doet ze amper en dat is maar goed ook, want tijdens de laatste MTV Awards kwam er niet veel geluid uit het bekkie. De danspasjes waren ok, dat wel. Nee, Missy zit liever zelf als schrijver/producer liever in de studio met huisvriend Timbaland, maar gaat ook vreemd met producers Craig Brockman, Nisan Stewart en Soul Diggaz. Amper een jaar na het baanbrekende Under Construction kondigde de ijzersterke single Pass That Dutch de komst van This Is Not A Test! al aan. Pass That Dutch kijkt met de De La Soul referentie ('potholes in my lawn') net als veel werk op Under Construction terug op het verleden ('back in the day'), terwijl het 'Diwali' ritme de single een 2003 gevoel geeft : "The drums go bom bom bom." Na de briljante hits van Miss E, So Addictive (Get Yr Freak On) en Under Construction (Work It) groeit met Pass That Dutch de hoop op een loepzuivere hattrick. Met Supa Dupa Fly ('97) en Da Real World ('99) en bijbehorende hits als The Rain, She's A Bitch en Hot Boyz posteert Missy Elliott zich aan de top. Maar vooral sinds de release van Miss E… So Addictive lijken Timbaland en Missy Elliott aan de constructie van een hiphop teletijdmachine te werken. Timba soldeert zich op Under Construction helemaal zoek met stukjes old skool hiphop, Missy haalt aanwijzingen uit het raphandboek en rockt de mic als Roxanne Shanté. Het succes is ongeëvenaard voor een vrouwelijke rap artiest. Ze wordt een icoon. Het Michelin vrouwtje transformeert zichzelf ondertussen ook nog van grobbebol tot godin.. Nou ja bijna, ze is nog net geen Beyoncé. Ja, This Is Not A Test! is opnieuw een te gekke plaat. Maar nee, zo verrassend als bij de vorige twee albums is het niet meer. We zijn verwend geraakt. De hoogtepunten: I'm Really Hot (WOW!) en Let It Bump zijn Timbaland en Missy's (als producer) magische momenten, Keep On Movin' is een soort Beyoncé meets Kraftwerk en in Toyz vertelt Missy over haar collectie sex speeltjes, terwijl de vibrafoons en bromtollen om je oren vliegen. "A toy, every girl must have a toy, the way they make you feel!" Tel daar Pass That Dutch bij op en een halve briljante plaat is daar. Met 'Keep It Movin' feat. Elephant Man glijdt This Is Not A Test! richting R&B modus en dat is wanneer de boel (net als op de twee vorige platen) een beetje inzakt. Met Fabolous in In This Our Last Time? kabbelt 't nog een stukje verder naar soulville. En als R. Kelly (na I'm Really Hot) in Dats What I'm Talking About als een soort foute Jan Klaassen de poppenkast instapt om "Have you ever been in the mind of a virgin" te zingen, tja, dan skippen we even door (een matige Prince rip off bovendien). Nelly plakt gelukkig een pleister op de arrenbie wonden in Pump It Up. Van de andere gasten zitten Monica en Beenie Man ook goed in hun vel in het Salt 'n Pepa/When Doves Cry (hee, weer Prince!) citerende Don't Be Cruel. Maar ze kan het allemaal het eigenlijk het best zelf. "I'm Missy On The Microphone", zegt ze in Let It Bump. Laat dat mens toch met rust! Ondanks alles een zuivere hattrick dus. Miss E… So Addictive was een prachtige omhaal, Under Construction een perfecte vrije trap en dat maakt van This Is Not A Test! een kopbal bij de eerste paal uit een mooie voorzet van Tim Mosley. Met 2-0 speelde Melissa Elliott al een gewonnen wedstrijd, en ze faalt niet. Op 32-jarige leeftijd is ze nog steeds 'on top of her game'.

nu op 3voor12