OLaBOLA : een toekomst zonder 'echte' platenmaatschappij OLaBOLA : een toekomst zonder 'echte' platenmaatschappij

“We zijn boefjes in platenland”

OLaBOLA : een toekomst zonder 'echte' platenmaatschappij

“We zijn boefjes in platenland”

“Dan brengen we die hit toch zelf uit”, moeten de jongens van OLaBOLA gedacht hebben toen alle platenmaatschappijen de band ‘slechte deals’ voorlegden. Deze week verkocht de band zelf al 500 exemplaren van Problems ( bekend van de ketchupreclame) via de eigen website en dit weekend komt de single ook in alle Free Record Shops te liggen. Zanger Ro Krom: “We hebben inmiddels zoveel ervaring dat we het makkelijk zelf konden doen.”

“We zijn boefjes in platenland”

Nico Brandsen en Ro Krom hebben elkaar naar eigen zeggen ‘optimaal gevonden’. Na een samenwerking van acht jaar hebben ze het aanstekelijke Problems in een tv-commercial gekregen. Platenmaatschappijen verdringen elkaar om met de band te praten, maar verder dan ‘slechte deals’ komt het niet. Krom: “Als een single 2500 stuks verkoopt staat hij in de top 10. Dat is 2500 keer 5 euro. Voor platenmaatschappijen valt er dus blijkbaar niets op een single te verdienen. Daarom wilden ze allemaal ook een deel van onze optredens en onze merchandise maar ook van alle rechten. Voor ons is dat onhaalbaar. Het zou betekenen dat we een baantje erbij zouden moeten nemen.” Deze week verscheen de single alsnog, en wel op het eigen label PICK-a-FINGA. Via de site van de band werden meteen alle 500 exemplaren verkocht. Komend weekend komt de tweede oplage ook ‘gewoon’ bij de Free Record Shop te liggen. “We voelen ons echt boefjes in platenland. Met een echte punkmentaliteit zijn we alles zelf en op onze eigen manier gaan doen. We komen er trouwens wel achter dat het veel werk is. Als we alsnog een behoorlijke deal zouden krijgen zouden we er wel op ingaan. Maar dan moet het wel een serieus aanbod zijn.” Krom over hoe Problems in ‘de blauwe knijpfles reclame’ terechtkwam: “Iemand van het reclamebureau kocht onze demo na een optreden. Een week later belde hij dat hij het in een commercial wilde gebruiken.” Ook in de nieuwe Calvé-commercial wordt muziek van OLaBOLA gebruikt. Die single verschijnt tijdens Lowlands, waar de band ook zal optreden. Het album, dat Breakbeatsoul Vol.1 moet gaan heten, is in de maak. Luister naar het telefoongesprek dat presentator Sander Kerkhof had in Dubbel Check 28-5 met Ro Krom.
Tags

Nu op 3voor12