Jan Smeets: “Pinkpop heeft dit jaar meer concurrentie”

Kaartverkoop loopt minder hard, maar ligt toch op schema

Pinkpop is dit jaar voor het eerst in drie jaar niet al een maand van tevoren uitverkocht. Toch verloopt alles volgens plan, zegt Jan Smeets, geestelijk vader van het festival: “Ik heb er geen grijze haar méér door gekregen.”

Kaartverkoop loopt minder hard, maar ligt toch op schema

Pinkpopbaas Smeets geeft toe dat het “wel weer even wennen is, na die luxe positie dat je een maand van tevoren al je kaarten kwijt bent. Maar de afgelopen jaren ontbrak het ook aan echte concurrentie.” En die is er dit jaar wel weer, zegt Smeets. Met name Werchter, dat dit jaar met haar datum naar Pinkpop is toegeschoven en een onwaarschijnlijke lijst met grote publiekstrekkers heeft. Toch verwacht Smeets dat ook de 34e editie van het festival uiteindelijk zal uitverkopen: “We hebben er nu 40.000 verkocht. Dat is minder dan vorig jaar en de twee jaar daarvoor. Maar het is ruim voldoende. We zitten zeker op schema, als je kijkt naar de cijfers van veel eerdere edities. En als de gekte rondom het festival losbreekt, een week vooraf - met de tv-spotjes en de festivalkrant in Nieuwe Revu - gaat het ook dit jaar zeker weer lukken.” Vorig jaar sprak Smeets de wens uit om eigenlijk een volwaardig driedaags festival te worden, zonder de traditionele dagkaarten op pinkstermaandag. Daar is hij nu een klein beetje van teruggekomen. “Het is een droom, drie dagen lang met zijn allen. De 60000 kampeerplekken zijn er in principe. Maar we durfden de gok dit jaar nog niet aan." Dit jaar zijn er 45000 weekendkaarten en 15.000 dagtickets voor de maandag.