Solex weg bij Matador

Groot indielabel zaait verwarring met nieuwe reclame-campagne

Solex kreeg gisteren een telefoontje van Matador-directeur Gerard Cosloy: "Sorry, we kunnen je volgende album niet uitbrengen." Even later verschijnt op de site van Matador Records een heel vreemde spijtbetuiging die leest als een afscheidsbrief. Maar het uiteindelijk toch niet is.

Groot indielabel zaait verwarring met nieuwe reclame-campagne

Na drie volwaardige cd's en een handvol singles moet Liesbeth Esselink, beter bekend als Solex, op zoek naar een nieuwe platenmaatschappij. Matador heeft een punt gezet achter de samenwerking met de Amsterdamse samplemuzikante. Esselink vroeg vorige week nog om een voorschot voor het eerstkomende album. Het antwoord op die vraag kwam donderdagavond. Directeur Gerard Cosloy belde op met de mededeling dat zijn maatschappij 'de volgende plaat van Solex niet kan uitbrengen.' De belangrijkste reden is volgens Esselink dat Matador met haar huidige budget en personele bezetting nog maar een paar releases per jaar aankan. Na het telefoontje van Cosloy was Esselink aanvankelijk even van slag: "Niet leuk nee. Ik was er wel even verdrietig van. Ben maar naar de film gegaan. Adaptation, een toepasselijke film over aanpassing." Een dag later kijkt ze er weer iets anders tegenaan: "Het biedt ook kansen. Ik ben weer vrij en dat heb ik vanmorgen aan al mijn vrienden laten weten." Wat er nu staat te gebeuren, durft ze niet te voorspellen. Al heeft ze wel wensen: "Het is voor mij belangrijk dat mijn album ook in Amerika uitkomt. Daar zit een groot deel van mijn publiek. Bovendien tour ik gewoon graag door dat land." Solex is niet de eerste band die uit de Matadorstal verdwijnt. Na de gedeeltelijke overname door de Beggars Group is er flink gesnoeid in het aanbod van artiesten. Ook moesten meerdere medewerkers van Matador in de VS en Europa het veld ruimen. Een van 's werelds grootste independent-maatschappijen kwam tegelijkertijd met dit slechte nieuws voor Solex op haar site ook met een andere, hele vreemde mededeling: een paginavullende spijtbetuiging (zie afbeelding). De helft van die tekst is overduidelijk een grap, de andere helft is terug te leiden tot bekende voorvallen. Nu staat Matador erom bekend ook serieuze zaken als een grap te presenteren. In dat licht lijkt de mededeling eerder een wrang afscheid van het bedrijf: een laatste mea culpa in de hoop op vergiffenis, alvorens het licht uitgaat? Het kantoor van Matador in New York is niet bereikbaar voor commentaar. Het hoofdkantoor van mede-eigenaar Beggars in London zegt dat er niks aan de hand is. Wordt vervolgd. Nagekomen bericht later op de avond: Directeur Gerard Cosloy legt in een reactie op de site uit dat 'We're sorry' de nieuwe advertentie-campagne van Matador is. De voorman van het label: "If we were going to say goodbye, we wouldn't go to so much trouble! "We're sorry" is our new ad campaign. Back around Yom Kippur time, Chris and Patrick and I sat down and started repenting, big time. Come February, we were STILL repenting, thus our snazzy new ad." Matador is dus niet ter ziele, de band met Solex is wel verbroken.