“Radiohead is een zeer innovatieve band. Niet alleen de muziek, maar ook het artwork en de bandleden zelf. Daar wilde ik geen standaard campagne voor doen.” Aan het woord is Jaqueline de Groot van platenmaatschappij EMI, die samen met een mediabureau bedacht dat het wel leuk zou zijn advertentietijd op de televisie te kopen en de Radiohead-clip There There in het STER-blok uit te zenden.
“Mijn eerste reactie was dat dit veel te duur zou zijn, maar een ‘gewone’ televisiecampagne had makkelijk veel duurder uit kunnen uitvallen. En ik vind bovendien dat veel mensen met de clip kennis moeten maken, zo mooi is die. Net een minidocumentaire. Eigenlijk zou hij ook gewoon op Nederland 3 uitgezonden moeten worden. Dat wordt hij nu ook, maar dan in het STER-blok.”
Met de malaise in de muziekindustrie heeft deze manier van campagne voeren in ieder geval niets te maken. Wat eerder een rol speelt is dat de single, die op MTV wel regelmatig voorbij komt, volgens De Groot overdag niet op Radio 3 te horen is. “Maar ik weet zo niet eens hoeveel mensen we op deze manier bereiken. Wat ik wel weet is dat de campagne zich nu al dik terug verdiend heeft, zoveel aandacht wordt er in de pers aan besteed.”
Toch betwijfelt De Groot of het idee voor herhaling vatbaar is. “Dan verzin ik liever weer iets nieuws. Dat is dan misschien een positieve kant van de malaise; het dwingt je om creatief te zijn. En dat vindt ik wel leuk werken.”
There There is vrijdag 13 juni te zien in het STER-blok op Ned. 3, om 22.45 uur).
Radiohead clip helemaal te zien in STER-blok
‘Innovatieve band verdient innovatieve campagne’
De clip van de Radiohead-single There There is vrijdag 13 juni te zien in het STER-blok op Nederland 3. Met een noodsprong van een door malaise getroffen industrietak heeft de actie volgens de platenmaatschappij niets te maken. “We wilden gewoon geen standaard campagne doen.”