Jonne Boesjes, woordvoerder van het NVPI, is te spreken over de actie die het Muziek Platform Nederland op 19 mei voerde en waarbij het BTW-tarief op cd’s werd verlaagd van 19% tot 6%. “Officieel steeg de verkoop met 13%. Maar je kunt discussiëren over dat percentage. Feit is dat we er alle kranten mee gehaald hebben. Of die stijging nou 5, 9 of 13% is, vind ik niet zo interessant.”
Het Platform probeert de verandering via de Europese minister van financiën, en dus niet via de Europes Commissie, door te voeren: “De Europese Commissie is huiverig om het tarief te verlagen. Zij zijn bang voor dalende belastinginkomsten en leggen hun beleid uit door te stellen dat een verlaging van het BTW-tarief bij kappers ooit geen effect had. Maar ze vergeten dat mensen maar één keer in de zoveel tijd naar de kapper gaan en dat je niet vaker gaat als de prijs daalt. Bij cd’s kun je daar wel van uitgaan.”
Naast de winkels en ketens die meededen met de actie was er een deel dat niet meedeed. Eén van die winkel is de Waaghals in Nijmegen. Medewerker Paul: "Deze actie kregen we een paar dagen van te horen via de normale mailing van het NVPI. Het was ons volslagen onduidelijk hoe we dit moesten aanpakken. De verlaging komt uit de zak van de winkels en de platenmaatschappij, maar hoe bereken je dat uiteindelijk. Als we actie willen voeren doen we dat wel op onze eigen manier.”
Boesjes verdedigt de klacht van Paul over de onduidelijke communicatie dat de actie op korte termijn was opgezet. “We hebben alles in één maand geregeld. Dat is kort dag. Maar niemand leest tegenwoordig nog iets. We hebben wel degelijk een meerdere mailings en belangrijke brieven verstuurt.”
Voorlopig blijft het rustig rond het platform. “We wachten nu eerst op het Europese besluit. Pas als we in Europa cd’s op die lijst met goederen die in aanmerking komen voor een laag BTW-tarief, zullen we meer actie in Nederland voeren om de politiek te bewegen die verlaging daadwerkelijk door te voeren.”
Muziek Platform Nederland enthousiast over BTW actie
“Of die stijging nou 5, 9 of 13% is, vind ik niet zo interessant.”
Hoeveel cd's de middenstand heeft verkocht door de BTW-actie van het Muziek Platform Nederland weet Jonne Boesjes niet precies. Enthousiast is ze er wel over: "De actie heeft elke krant gehaald." Sommige middenstanders zijn er minder over te spreken.