“We zijn heel langzaam begonnen en hebben de boel ook heel langzaam opgebouwd. Het succes dat we momenteel hebben komt dan ook niet als een verassing.” Aan het woord is Zia McCabe van de uit Portland Oregon afkomstige Dandy Warhols, die de huidige doorbraak van haar band als welverdiend ervaart. Een doorbraak waar bovendien, langzaam maar zeker, hard aan gewerkt is. “De Vodafone commercial was het enige dat in de buurt kwam van een grote sprong in onze carrière.”
Maar dat was dan ook meteen een heel behoorlijke sprong. Misschien dat het veelvuldige gebruik van cannabis debet is aan het feit dat Taylor de boel niet helemaal in perspectief ziet.
Gitarist Peter Holmstrom, het enige bandlid dat zich niet aan deze drugs waagt, was zich er weldegelijk van bewust toen hij met de Dandy Warhols voor het eerst op een groot festival speelde. “Ik durfde het eerste half uur niet omhoog te kijken, zoveel mensen stonden er!”
Cannabis speelt volgens McCabe een belangrijke rol in de band, vooral op het moment dat ze in de studio zitten: “Ik word er rustig van en het helpt me bij het creatieve proces. Het stuurt je op een innerlijke reis, echt waar! Maar er is gewoon geen coole manier om dit te zeggen. Daarom maken we muziek. Om het op die manier te uiten.”
Zoals op het nieuwe album Welcome To The Monkey House waarmee de band deze zomer vele festivals zal aandoen. Maar buiten het spelen voor een groter publiek is er ook volgens Holmstrom, behalve dat ze nu eerste klas vliegen, niet heel erg veel veranderd. Alhoewel… “Dingen gaan gemakkelijker nu. Er is meer aandacht van de platenmaatschappij -wat zijn voor en nadelen heeft, want ze hebben opeens overal een mening over- de singel steeg in Europa meteen naar vijf en we krijgen betaald. Het is fantastisch!”
McCabe. “Het voelt vooral goed om een carrière te hebben waarin we weten wat we moeten doen. Die zekerheid is fijn. In plaats van een artiest te zijn die nooit weet wat er staat te gebeuren.”
Dandy Warhols niet veranderd door succes
Over het verschil tussen artiest zijn en een carrière hebben
De Dandy Warhols doen het goed. Niet in de laatste plaats doordat Vodafone vorig jaar het nummer Bohemian Like You in een commercial gebruikte en de band op die manier in contact bracht met meer mensen dan zij ooit zelf hadden kunnen bereiken..“Dingen gaan nu wel makkelijker, ja.”