Oor van tijdschrift naar platenmaatschappij?

Paul Evers: “Ik sluit niets meer uit”

Wie denkt dat Oor en de andere tijdschriften van de Nederlandse Tijdschrifen Groep zuiver muziekbladen blijven, heeft het mis. Een alles overkoepelende muzieksite, een radiostation, muziek-tv en - ach, waarom ook niet - misschien ook wel gewoon zelf muziek uitbrengen? Niks is te gek voor de NTG.

Paul Evers: “Ik sluit niets meer uit”

Bij de Nederlandse Tijdschriften Groep (NTG) staat in de toekomst ook de deur open voor artiesten. Dat bleek tijdens een seminar op de Noorderslag-conferentie in Groningen. Daar lichtten NTG-directeur Clement Postmus en Oor-hoofdredacteur en uitgever Paul Evers de plannen toe. Hoewel Postmus en Evers niet te veel details wilden onthullen van het grote concept, werd wel duidelijk dat de NTG zich in de toekomst op meerdere mediavlakken wil profileren. Met behalve de belangrijkste muziekbladen o.a. ook een tv-productiebureau, een eigen radiostation en sinds kort een overkoepelende muziekwebsite in haar bezit, denkt ze een goed product/traject te kunnen bieden. Ook voor artiesten. En dan zeker ook voor muzikanten die geen voet aan de grond krijgen bij de grote platenmaatschappijen. Hoe zo’n traject er uitziet wilde Postmus nog niet vertellen: “Natuurlijk draaien we een beetje om de hete brei heen,” aldus de directeur. Al kon hoofdredacteur Evers wel al een tipje van de sluier lichten aan de hand van de eerstvolgende Oorgasm-cd, een bij het blad gevoegde verzamelaar met een selectie uit het actuele popaanbod. “De band Van Katoen heeft zelf bij ons aangeklopt. Gewoon een band die haar muziek naar ons opstuurt.” Evers beseft dat hij twee petten draagt die op het eerste gezicht moeilijk met elkaar te verenigen zijn. “Ik ben zowel uitgever als hoofdredacteur, al jaren.” Toch vindt ook de uitgever Evers dat de journalistieke onafhankelijkheid een noodzaak is. “Natuurlijk maak je afspraken met platenmaatschappijen als je zo’n cd uitbrengt bij een tijdschrift. Het is ook een samenwerking. Maar het mag niet zo zijn dat we promo-cd's van maatschappijen bij Oor gaan stoppen. Dan ben je je credibility zo kwijt. De redactie en niemand anders beslist daarom wat er op de Oorgasm-cd komt. Keurt die het af, dan komt het er niet op.”