Als platenmaatschappij kun je een aantal dingen doen om een nieuwe band onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld heel veel posters drukken en de hele stad ermee behangen. Of je kunt stickers laten maken en die op de stortbak van elk toilet dat je tegenkomt plakken. Of je laat gekke petjes en T-shirtjes maken en deelt die uit. Of pennen, antistress balletjes, muismatjes, frisbees. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de cd van die band voor een zacht prijsje verkopen.
Dat is wat Sony in gedachten heeft om The Raveonettes in Nederland te introduceren. Dit Deense duo maakt sixties pop, die klinkt alsof er bij de opname stofzuigers aan te pas zijn gekomen. Zonder op te treden waren ze de sensatie op Eurosonic, eerder dit jaar. En sinds kort ligt dus de debuut-cd Whip It On (8 nummers, 21 minuten) in de winkel voor nog geen zeven euro. Dagmar Heijmans, marketingmanager rock/alternative van Sony, koos voor dit zachte prijsje in plaats van advertenties: “Het is een introductieprijs. Voor ons is dit een promotiemiddel. Het is zeker geen structurele verlaging, want zo verdienen we er natuurlijk helemaal niets aan.”
Het besluit tot deze stunt komt vanuit het Sony hoofdkantoor in Londen en is in heel Europa doorgevoerd. In overleg met het management van de band werd besloten de inkoopprijs, ook wel ppd, op 3,90 te stellen. Dat weerhoudt sommige winkels, waaronder BOL.com, er overigens niet van het schijfje voor 17 euro aan te bieden. Maar bij de platenwinkels Get en Concerto (prijs 6,99 euro) in Amsterdam ging de cd al meer dan honderd keer over de toonbank in twee weken tijd en is hij momenteel uitverkocht. Ook bij Boudisque zijn er in twee weken al veertig verkocht.
Sony heeft inmiddels iets meer dan duizend exemplaren van The Raveonettes-cd weggezet. “Als de nieuwe volwaardige cd in mei uitkomt hoop ik er tweeduizend van Whip It On verkocht te hebben. Komt de opvolger pas in augustus uit, verkopen we van de huidige ep misschien nog enkele duizenden.”
Afgelopen donderdag speelden The Raveonettes in Paradiso.
Drie nummers (Do U Believe Her, My Tornado en Demons Fire) van dat optreden kun je nu al beluisteren op 3VOOR12.
Dinsdag meer van die opnames in Het Lek op Radio 3. Dit alles voor het zachte prijsje van 0,- euro ;)
Sony de KILO-KNALLER!
“Zo verdienen we er helemaal niets aan”
Stonden vorig jaar de kranten nog bol van de prijsverlaging die V2 en Excelsior doorvoerden, deze week lijkt Sony te gaan stunten met de prijzen. De debuut cd van de Deense The Raveonettes, die acht nummers telt, ligt namelijk voor nog geen zeven euro in de winkel. Dagmar Heijmans, marketingmanager rock/alternative van Sony: “Dit is natuurlijk geen structurele prijsverlaging, want zo verdienen we er helemaal niets aan.”